We zijn alweer halverwege de looptijd van Koers 2025, het strategische plan van Stichting Carmelcollege als geheel. Tijd voor een tussenbalans: waar staan we en wat zijn de volgende stappen?
De briefing voor dit artikel is duidelijk: het moet niet gaan over de Carmel Leiderschapsdag van 2 oktober, maar over moedig leiderschap. Maar dat is, net als het begrip leiderschap, een ingewikkeld begrip. En niet altijd lijkt iedereen het dan over hetzelfde te hebben. Tijd voor een verkenning.
Het laatste schoolplan waar ik aan heb gewerkt, kreeg de titel: “Het beste voor jezelf én elkaar”. Over wat we met die titel wilden zeggen en met welke woorden, hoefden we niet zo lang na te denken. We waren ervan overtuigd dat het onderwijs al een flink aantal jaren vooral de nadruk legde op de leerling als individu, met slogans zoals “Haal het beste uit jezelf”. We vonden het hoog tijd dat er weer aandacht kwam voor de jonge mens als lid van de samenleving.
Bij Carmel geloven we dat onze kracht ligt in onze mensen. Met ruim 4.300 medewerkers zijn wij een van de grootste werkgevers in het voortgezet onderwijs. Natuurlijk streven we naar het beste onderwijs voor onze leerlingen. Daarvoor is een professionele cultuur nodig, waarin ruimte is voor leren, jezelf ontwikkelen en samenwerken. Tegelijkertijd staan ook wij voor uitdagingen, zoals de krapte op de arbeidsmarkt en het behouden van (nieuwe) collega’s. Afgelopen week kwamen leidinggevenden en HR-medewerkers van onze scholen en het bestuursbureau samen op een HR-conferentie. We wisselden ideeën uit over het versterken van de HR-functie binnen Carmel. Een vraag was bijvoorbeeld hoe je een werkomgeving creëert, waarin je gezien en gewaardeerd wordt. Of hoe wij met elkaar onze personeels- en salarisadministratie, en allerlei aanvullende regelingen, zorgvuldig en goed blijven uitvoeren. En hoe kan HR bijdragen aan team-, school- en onderwijsontwikkeling? Resultaat: een boeiende dag.
Het is zondagochtend. Het zonnetje schijnt en ik staar naar een document op de laptop. ‘Groepsles aan eerste klassen’ staat er bovenaan in dikke letters. Aan het begin van het schooljaar verzorg ik - samen met mijn collega Andrea van den Berg - vanuit het ondersteuningsteam, in samenwerking met de coaches, groepslessen voor onze klassen. We starten met een korte inleiding waarin het doel van de groepslessen wordt uitgelegd: elkaar beter leren kennen, groeien van onderling vertrouwen in de klas en versterken van het teamgevoel. Dan is het tijd voor een korte energizer. ‘Fruitmandje’ is mijn favoriet. Een stoelendans die leerlingen in beweging krijgt met als winst dat leerlingen die altijd een plekje naast elkaar zoeken, nu ook eens naast iemand anders zitten.