Leidinggeven is koorddansen. In de 25 jaar dat ik actief ben in leidinggevende rollen, ervaar ik dat intens. Koorddansen, en ik ben de danser. Goed afgestemd op de buitenwereld? Hoor ik waar het werkelijk om gaat? Verval ik niet in denkschema's, werk ik organisch én besluitvaardig, heb ik nog voeling met mijn innerlijk kompas? Leidinggeven is nooit af want je bent zelf nooit af. Net als de ontwikkeling van onze leerlingen en onze collega’s. En dát maakt het zo boeiend.
School is een minimaatschappij. Regels en afspraken zijn nodig voor een veilig leerklimaat. Net als in de samenleving, is polarisatie en verharding ook op school voelbaar. Het aantal incidenten neemt toe: vernieling, brandjes stichten, vuurwerk afsteken, ruzies of vechtpartijen. Op Etty Hillesum Lyceum, locatie Het Stormink, is er sinds vorig jaar een nieuw instituut: de Jongerenrechtbank. Voor en door leerlingen. Gericht op een duurzame oplossing en herstel in plaats van op straffen.
Dit is het 27e jaar dat ik lesgeef. In 1998 (ja kindertjes, nog in de vorige eeuw) rondde ik de hbo lerarenopleiding op Windesheim in Zwolle af en vijf jaar later de universitaire lerarenopleiding op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Het kostte me veel moeite, inzet en vooral doorzettingsvermogen, maar gelukkig ben ik ontzettend eigenwijs en nam ik me voor om, koste wat kost, dat papiertje te halen.
Steeds meer Carmelscholen kennen een verlengde brugklas, ook wel bekend als brede of heterogene brugklas. Uitstel van de profielkeuze biedt meer ruimte om ook de persoon, de talenten en potentie van een leerling in beeld te brengen. Dat vraagt veel van docenten: ze moeten kunnen differentiëren en nog veel meer. Maar dat betaalt zich terug: “We zien nu de hele leerling.”
Afgelopen woensdag was de jaarlijkse Carmel Leiderschapsdag. Dit keer met het thema ‘Moedig leiderschap’. In ‘t Spant in Bussum genoten bijna 300 Carmelmedewerkers van inspirerende sprekers en workshops. Een groot succes!