Geworteld in de traditie van de Karmelieten, hecht Carmel grote waarde aan haar identiteit. De Carmelidentiteit is verankerd in de kernwaarden en duidelijk herkenbaar in de missie.
Stichting Carmelcollege werd in 1922 opgericht door de Karmelieten. Lange tijd was de katholieke school een verlengstuk van de Kerk. De identiteit van Carmelscholen die voor 1960 zijn gesticht, werd hierdoor in grote mate bepaald. Na verloop van tijd waren ook niet katholieke leerlingen welkom op de scholen en nam het aantal Karmelieten op de scholen langzaam maar zeker af.
In 1968 werden de Provincie der Nederlandse Karmelieten en Stichting Carmelcollege formeel ontkoppeld. Op dit moment heeft nog slechts één Karmeliet zitting in de Raad van Toezicht. De signatuur van de huidige Carmelscholen varieert van rooms-katholiek en protestants-christelijk tot interconfessioneel en algemeen bijzonder.
Stichting Carmelcollege stelt de zorg voor de mens centraal. Niet alleen bij haar primaire taak: het aanbieden van bijzonder voortgezet onderwijs, maar ook bij het scheppen van noodzakelijke randvoorwaarden voor dat onderwijs.
Deze zorg biedt ruimte voor en nodigt uit tot eigen inzet en verantwoordelijkheid van onderwijsdeelnemers, medewerkers, schoolleiders, bestuursleden en toezichthouders. Zo draagt de zorg voor de mens - elke mens, heel de mens en alle mensen - bij aan de grondslag van Stichting Carmelcollege, aan humanisering en ontwikkeling van individu en school.
Vanuit haar missie heeft Carmel de volgende kernwaarden geformuleerd: