Carmel is werkgever, bestuurder en verantwoordelijk voor het onderwijs op onze scholen. Diverse specialisten houden zich bezig met een breed scala aan thema's.
Alle scholen van Stichting Carmelcollege vind je op scholenopdekaart.nl.
Hier wordt alle cijfermatige informatie over scholen voor voortgezet onderwijs, verzameld in één systeem. Deze informatie, afkomstig van DUO, Onderwijsinspectie en van de scholen zelf, wordt bewerkt en gevisualiseerd. Vensters biedt scholen hiermee een betrouwbare basis voor de dialoog met hun belanghebbenden.
Leren van én met collega’s. Bij Carmel geloven we in de kracht van ons netwerk. Met 4.300 collega’s delen we dezelfde passie. Het uitwisselen van ervaringen en het samen vinden van oplossingen, is een belangrijke meerwaarde van werken bij Carmel.
We geven daaraan graag de ruimte en organiseren regelmatig inspirerende bijeenkomsten, zoals: een leiderschapsdag, een netwerkdag vmbo of een studiedag kennis is maar de helft. Zo maken we kennisdeling mogelijk en benutten we ons Carmelpotentieel ten volle.
De Carmel Academie is hét professionaliseringsplatform van Carmel. Hier staat al het scholingsaanbod gebundeld en er wordt veel kennis gedeeld. Met het aanbod (trainingen, artikelen, netwerken, e.d.) bieden we collega's de mogelijkheid om verder te ontwikkelen en te professionaliseren. Werk je bij Carmel? Neem dan een kijkje op de Carmel Academie!
Een school is meer dan alleen maar schoolvakken, cijfers en cognitie. Carmelscholen zijn bijzondere scholen. Carmelonderwijs is expliciet gericht op de ontplooiing van elke mens, heel de mens en alle mensen. Dit betekent dan ook dat er aandacht is voor zingevingsvraagstukken.
Binnen het perspectief van kennis is maar de helft hebben we leerlingen voor ogen die groeien in de vaardigheid om te reflecteren over de eigen waarden en die van anderen. Carmelscholen hebben met elkaar gemeen dat ze hieraan expliciet ruimte geven: we stimuleren leerlingen tot nadenken over zichzelf, anderen en de relaties tussen mensen, hun verschillen en achtergronden.
Kennis is maar de helft is bij Carmel op allerlei manieren zichtbaar. Niet alleen tijdens de lessen levensbeschouwing, maar ook in bijeenkomsten en projecten, in sociale vaardigheidsprogramma’s, en in de dagelijkse gesprekken tussen leerlingen en Carmelcollega’s.
Voor onze medewerkers organiseren we studiedagen en cursussen, scholen gaan met elkaar in gesprek over "die andere helft", we delen kennis via LinkedIn en samen ontwikkelen we lesmateriaal. > Carmelpublicatie "Morele vorming" > Carmelpublicatie Carmel en Karmel in gesprek > Website Karmel Nederland > Carmelpubliatie "De kern van ons vak" > Carmelpublicatie "Burgerschap, een kwestie van doen"
Opbrengstgericht werken staat bij Carmel en haar scholen hoog op de onderwijskundige agenda. Maar wat is dat nu eigenlijk, ‘opbrengstgericht werken’? En misschien nog wel belangrijker: hoe implementeer je dat binnen de school? In 2011 startte project Datatams in samenwerking met de Universiteit Twente (UT). Jaarlijks starten zo'n tien Carmeldatateams.
Een datateam is een kleinschalig onderzoeksteam van docenten en schoolleiding dat met behulp van beschikbare data concrete vraagstukken oplost. Op deze manier werken leden van een datateam, aan de hand van specifieke problemen, zowel aan hun eigen professionele ontwikkeling als aan onderwijsverbetering.
Meer inhoudelijke informatie en publicaties vind je op www.datateams.nl. Ook kun je voor meer informatie contact opnemen met de projectleider, Kim Schildkamp, via k.schildkamp@utwente.nl of de datateamtrainer, Hanadie Leusink, via h.leusink@utwente.nl.
Passend onderwijs is een belangrijk thema binnen Carmel. Ongeveer 17,5% van de Carmelleerlingen heeft extra zorg nodig in de vorm van leerwegondersteuning, praktijkonderwijs of leerlinggebonden financiering (het “rugzakje”). Carmel heeft kennis in huis over de ontwikkelingen en de wettelijke veranderingen binnen Passend Onderwijs. Jaarlijks komen zorgfunctionarissen Carmelbreed en specialisten van het bestuursbureau bij elkaar om deze kennis te delen.
In project ‘Leerling in beeld binnen het Zorgvierkant’ werkten negen Carmelscholen van 2010 tot en met 2013 aan het volledig in beeld krijgen van informatie over lwoo-leerlingen.
Doel was het verbeteren van de kwaliteit van de leerlingenzorg en het meer transparant, planmatig en opbrengstsgericht handelen in de klas, zodat het onderwijsaanbod voor lwoo-leerlingen (meer) passend wordt. De inzet op alle scholen leverde een brok aan kennis en ervaring op.
Jaarlijks koopt Carmel voor ruim negentig miljoen aan goederen, diensten en werken in bij derden. Als publiek orgaan wordt van ons verwacht dat wij op een integere en efficiënte wijze opdrachten verlenen aan onze leveranciers. Carmel wil een betrouwbare, integere en professionele opdrachtgever zijn die leveranciers eerlijke en gelijke kansen biedt. De belangrijkste thema's voor inkoop zijn:
De afdeling Inkoop is verantwoordelijk voor de inkoopfunctie in de meest brede zin van het woord. Dat betekent dat inkoop zich onder meer bezighoudt met het vormgeven van het inkoopbeleid, het inrichten van de inkoopprocessen en het voldoen aan de aanbestedingswetgeving. Maar ook het zorgdragen voor contractbeheer en -management, het vergroten van de inkoopkennis en het stimuleren van samenwerking binnen Carmel. Lees meer informatie over Inkoop en de werkwijze van Stichting Carmelcollege.
Heb je na het lezen van de extra informatie nog vragen? Neem dan contact op met team Huisvesting & Facilities afdeling Inkoop via 074 - 245 55 55 of via inkoop@carmel.nl.
Carmel streeft naar kwalitatief hoogwaardige huisvesting passend bij een modern, dynamisch en innovatief onderwijsconcept. Veilige, gezonde en prettige leer- en werkomstandigheden moeten hierbij vanzelfsprekend zijn. Hierbij maken we een bedrijfsmatige afweging tussen kosten en kwaliteit in relatie tot de opbrengsten waarbij duurzaamheid en toekomstbestendigheid in zowel functioneel als technisch opzicht voorop staan.
Carmel hanteert voor haar scholen een vastgoedstrategie door het ontwikkelen van kennis en beleid ten aanzien van vastgoed- en huisvestingsmanagement op basis van:
Marga Moes, m.moes@carmel.nl
> Menukaart huisvestingsconcepten > Menukaart bewegingsonderwijs
Hedendaagse schoolgebouwen met geavanceerde technische installaties vereisen professioneel beheer en efficiënte dienstverlening. Met facilitair management richt Carmel zich op het operationele beheer van de schoolgebouwen.
Het facilitaire werkveld bestaat uit de disciplines:
Veel facilitaire zaken worden centraal gecoördineerd vanuit het bestuursbureau. In samenwerking met collega's op scholen streeft Carmel naar efficiënt en effectief beheer van bovenstaande disciplines.