Carmel
Twitter LinkedIn Facebook YouTube
Open Search 
  • Menu
Open Search 
  • Carmel
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Identiteit
    • Thema's
    • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws en publicaties
    • Carmel agenda
  • Scholen
  • Werken bij
    • Jouw sollicitatie
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Loopbaanbeleid
    • Ontdek de kracht van Carmel
    • Opleidingsscholen
    • Hybride professional
    • Vacatures
    • Ons scholingsaanbod
  • Intranet
  • Home
Close
Carmel » Thema's
  • Organisatie
  • Vacatures
  • Identiteit
  • Thema's
  • Contact

Thema's

Carmel is werkgever, bestuurder en verantwoordelijk voor het onderwijs op onze scholen.
Diverse specialisten houden zich bezig met een breed scala aan thema's.

Onderwijskwaliteit

Alle scholen van Stichting Carmelcollege vind je op scholenopdekaart.nl.

Hier wordt alle cijfermatige informatie over scholen voor voortgezet onderwijs, verzameld in één systeem. Deze informatie, afkomstig van DUO, Onderwijsinspectie en van de scholen zelf, wordt bewerkt en gevisualiseerd. Vensters biedt scholen hiermee een betrouwbare basis voor de dialoog met hun belanghebbenden.

Kennisuitwisseling

Leren van én met collega’s. Bij Carmel geloven we in de kracht van ons netwerk. Met ruim 4.100 collega’s die dezelfde passie delen is het uitwisselen van ervaringen en het samen vinden van oplossingen een belangrijke meerwaarde van werken bij Carmel.

Waardevolle netwerken

We geven daaraan graag de ruimte en organiseren regelmatig inspirerende bijeenkomsten, zoals: een schoolleidingendag, een netwerkdag tweede fase of een studiedag waardengericht leren. Zo maken we kennisdeling mogelijk en benutten we ons Carmelpotentieel ten volle.

Agenda

Voor een indruk van de verschillende studie- en netwerkdagen kijk je in de agenda.

Waardengericht Leren

Een school is meer dan alleen maar schoolvakken, cijfers en cognitie. Carmelscholen zijn bijzondere scholen. Carmelonderwijs is expliciet gericht op de ontplooiing van elke mens, heel de mens en alle mensen. Dit betekent dan ook dat er aandacht is voor zingevingsvraagstukken.

Reflecteren van waarden

Binnen het perspectief van waardengericht leren hebben we leerlingen voor ogen die groeien in de vaardigheid om te reflecteren over de eigen waarden en die van anderen.

Carmelscholen hebben met elkaar gemeen dat ze hieraan expliciet ruimte geven: we stimuleren leerlingen tot nadenken over zichzelf, anderen en de relaties tussen mensen, hun verschillen en achtergronden.

Zichtbaarheid waardengericht leren

Waardengericht leren is bij Carmel op allerlei manieren zichtbaar: tijdens de lessen levensbeschouwing, in bijeenkomsten en projecten, in sociale vaardigheidsprogramma’s, maar ook in de dagelijkse gesprekken tussen leerlingen en Carmelcollega’s.

Voor onze medewerkers organiseren we studiedagen en cursussen, scholen gaan met elkaar in gesprek over waardengericht leren, we delen kennis via LinkedIn en samen ontwikkelen we lesmateriaal.

> Carmelpublicatie "Morele vorming"
> Carmelpublicatie Carmel en Karmel in gesprek
> Website Karmel Nederland
> Carmelpubliatie "De kern van ons vak"
> Carmelpublicatie "Burgerschap, een kwestie van doen"

 

Datateams

Opbrengstgericht werken staat bij Carmel en haar scholen hoog op de onderwijskundige agenda. Maar wat is dat nu eigenlijk, ‘opbrengstgericht werken’? En misschien nog wel belangrijker: hoe implementeer je dat binnen de school? In 2011 startte project Datatams in samenwerking met de Universiteit Twente (UT). Jaarlijks starten zo'n tien Carmeldatateams.

Datateam

Een datateam is een kleinschalig onderzoeksteam van docenten en schoolleiding dat met behulp van beschikbare data concrete vraagstukken oplost. Op deze manier werken leden van een datateam, aan de hand van specifieke problemen, zowel aan hun eigen professionele ontwikkeling als aan onderwijsverbetering.

Meer informatie

Meer inhoudelijke informatie en publicaties vind je op www.datateams.nl. Ook kun je voor meer informatie contact opnemen met de projectleider, Kim Schildkamp, via k.schildkamp@utwente.nl of de datateamtrainer, Hanadie Leusink, via h.leusink@utwente.nl.

Tweede Fase

Docenten en teamleiders geven samen vorm aan de Tweede Fase. Binnen het Carmelnetwerk Tweede Fase delen teamleiders hun expertise en ervaring over uiteenlopende onderwerpen. Zo houden zij zich bezig met relevante data die uit Vensters voor Verantwoording komt, differentiatie in het klaslokaal en onderwijsinnovatie.

Carmel Award voor beste profielwerkstuk

Voor leerlingen in de Tweede Fase is er de jaarlijkse uitreiking van de Carmel Award. Hiermee proberen we havo- en vwo-leerlingen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Van het ontwerp van een huis tot een perfect verzorgd onderzoek over de geschiedenis van Chinezen in Nederland en Oss. Iedere leerlingen mag uitblinken in zijn of haar passie en expertise. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de Carmel Award? Houd dan nieuws en publicaties in de gaten.
 

Passend Onderwijs

Passend onderwijs is een belangrijk thema binnen Carmel. Ongeveer 17,5% van de Carmelleerlingen heeft extra zorg nodig in de vorm van leerwegondersteuning, praktijkonderwijs of leerlinggebonden financiering (het “rugzakje”).
 
Carmel heeft kennis in huis over de ontwikkelingen en de wettelijke veranderingen binnen Passend Onderwijs. Jaarlijks komen zorgfunctionarissen Carmelbreed en specialisten van het bestuursbureau bij elkaar om deze kennis te delen.

Leerling in beeld binnen het Zorgvierkant

In project ‘Leerling in beeld binnen het Zorgvierkant’ werkten negen Carmelscholen van 2010 tot en met 2013 aan het volledig in beeld krijgen van informatie over lwoo-leerlingen.

Doel was het verbeteren van de kwaliteit van de leerlingenzorg en het meer transparant, planmatig en opbrengstsgericht handelen in de klas, zodat het onderwijsaanbod voor lwoo-leerlingen (meer) passend wordt. De inzet op alle scholen leverde een brok aan kennis en ervaring op.

Inkoop


Jaarlijks koopt Carmel voor ruim negentig miljoen aan goederen, diensten en werken in bij derden. Als publiek orgaan wordt van ons verwacht dat wij op een integere en efficiënte wijze opdrachten verlenen aan onze leveranciers. Carmel wil een betrouwbare, integere en professionele opdrachtgever zijn die leveranciers eerlijke en gelijke kansen biedt.

De belangrijkste thema's voor inkoop zijn:

  • Professionaliteit;
  • Rechtmatigheid;
  • Doelmatigheid;
  • Duurzaamheid/Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

De afdeling Inkoop is verantwoordelijk voor de inkoopfunctie in de meest brede zin van het woord. Dat betekent dat inkoop zich onder meer bezighoudt met het vormgeven van het inkoopbeleid, het inrichten van de inkoopprocessen en het voldoen aan de aanbestedingswetgeving. Maar ook het zorgdragen voor contractbeheer en -management, het vergroten van de inkoopkennis en het stimuleren van samenwerking binnen Carmel.

Lees meer informatie over Inkoop en de werkwijze van Stichting Carmelcollege.

Heb je na het lezen van de extra informatie nog vragen? Neem dan contact op met team Huisvesting & Facilities afdeling Inkoop via 074 - 245 55 55 of via inkoop@carmel.nl.

Vastgoedmanagement

Carmel streeft naar kwalitatief hoogwaardige huisvesting passend bij een modern, dynamisch en innovatief onderwijsconcept. Veilige, gezonde en prettige leer- en werkomstandigheden moeten hierbij vanzelfsprekend zijn. Hierbij maken we een bedrijfsmatige afweging tussen kosten en kwaliteit in relatie tot de opbrengsten waarbij duurzaamheid en toekomstbestendigheid in zowel functioneel als technisch opzicht voorop staan.

Huisvestingsbeleid

Carmel hanteert voor haar scholen een vastgoedstrategie door het ontwikkelen van kennis en beleid ten aanzien van vastgoed- en huisvestingsmanagement op basis van:
 

  • Doelmatigheid: kosten en kwaliteit brengen we met elkaar in balans via objectbeleid per locatie.
  • Levensduurbenadering: voor een zo efficiënt mogelijke huisvesting relateren we de toekomstige uitgaven voor onderhoud, renovatie en energie aan de inkomsten.
  • Kwaliteit: onze locaties moeten voldoen aan de wettelijke eisen en de verwachtingen van gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan belevingswaarde, functionele aansluiting bij het onderwijsproces, maar ook veiligheid, binnenklimaat en onderhoud.
  • Duurzaamheid: zowel vanuit maatschappelijk als bedrijfsmatig oogpunt hebben we oog voor de duurzaamheid van gebouwen. Daarom zijn alle locaties voorzien van een duurzaamheidslabel, een energielabel én een maatwerkadvies met energiebesparende maatregelen.

Contactgegevens

Marga Moes, m.moes@carmel.nl

Relevante documenten

> Menukaart huisvestingsconcepten
> Menukaart bewegingsonderwijs

Facilitair management

Hedendaagse schoolgebouwen met geavanceerde technische installaties vereisen professioneel beheer en efficiënte dienstverlening. Met facilitair management richt Carmel zich op het operationele beheer van de schoolgebouwen.

Het facilitaire werkveld bestaat uit de disciplines:

  • onderhoud van gebouwen, installaties en terreinen;
  • beheer van belastingen, heffingen en verzekeringen;
  • energievoorziening.

Efficiëntie en effectiviteit

Veel facilitaire zaken worden centraal gecoördineerd vanuit het bestuursbureau. In samenwerking met collega's op scholen streeft Carmel naar efficiënt en effectief beheer van bovenstaande disciplines.

Naar boven

Bezoekadres

Drienerparkweg 16
7552 EB  Hengelo (OV)

Postadres

Postbus 864
7550 AW  Hengelo (OV)

Telefoon

Telefoon: 074 - 245 55 55
Fax: 074 - 243 02 44

Privacy statement

E-mail

Algemeen: info@carmel.nl
Pers: f.hoogendijk@carmel.nl

Meer contactgegevens

Twitter LinkedIn Facebook YouTube
Inloggen
Naar boven