Impact! Tool geeft docenten meteen feedback uit de klas
De les is voorbij. Vóór ze het lokaal verlaten, geven de leerlingen nog snel even een waardering via een app. Hun bevindingen helpen de docent om zich te ontwikkelen en, zo nodig, te verbeteren. Dat is in kort bestek het doel van de Impact! Tool.
Patrick Hoogendoorn, docent geschiedenis op de locatie Potskampstraat van het Twents Carmel College is Oldenzaal, is enthousiast over het instrument. “Deze tool geeft leerlingen direct invloed op de lessen. Ze vullen een korte enquête met concrete vragen in, door een duimpje omhoog of omlaag te geven. Die informatie helpt mij om te bepalen waaraan ik nog moet werken.”
Duurzaamheidsmeter als instrument voor bestendiging schoolontwikkeling
Hoe veranker je initiatieven voor onderwijsinnovatie en schoolontwikkeling in de school? De Duurzaamheidsmeter biedt ondersteuning. Het is een gesprekstool, bedoeld om iedereen blijvend bij de les te houden.
Onderwijsinnovaties blijken vaak persoonsgebonden. Iemand trekt vol enthousiasme de kar, weet anderen te enthousiasmeren en mee te krijgen. Maar als de trekker een andere taak krijgt, verdwijnt de schoolontwikkeling soms weer uit beeld, terwijl dat niemands bedoeling was.
‘Beter aansluiten bij wat de leerling kan’
De differentiatietraining is een scholing vóór en dóór docenten. Tom van de Riet, wiskundedocent op het Bonhoeffer College in Enschede, volgde de training bij zijn collega Judith Wilderink.