Onderzoek doen is de afgelopen jaren binnen Carmel steeds gebruikelijker geworden. Een nieuwe vorm is het professioneel doctoraat: een promotieonderzoek dat resulteert in een verandering in de onderwijspraktijk. Carmeldocent Emely Meijerink doet mee aan een landelijke pilot. Bij Carmel zijn onderzoek en onderwijs al lang geen gescheiden werelden meer, zegt Christel Wolterinck. Zij is programmamanager Versterking Kwaliteit Onderwijs bij Carmel en onder meer verantwoordelijk voor onderzoek en innoveren. “Als stichting werken we al zestien jaar samen met de Universiteit Twente. Ook doen steeds meer docenten onderzoek, zowel in teamverband als individueel. Het overbruggen van de kloof tussen wetenschap en praktijk blijft wel een opgave. Ons onderzoek moet het onderwijs voor leerlingen merkbaar beter maken. Maar veel onderzoek leidt niet automatisch tot kennisbenutting in de praktijk. Ook blijft kennis nogal eens ‘hangen’ binnen de school waar het onderzoek is verricht.”
Bob en Peter, allebei schoolleider, komen elkaar tegen op een onderwijscongres. “Hé Bob, hoe gaat het bij jou op school?”. Bob: “Top, we zijn met iets heel moois bezig. Wij richten ons nu helemaal op <hier noemt Bob een onderwijskundige ontwikkeling>”. We hebben er een studiedag aan gewijd en werkgroepen opgericht. Het komt helemaal goed!” Peter: “Klinkt goed! Wij zijn ook aan het vernieuwen. Vanaf volgend jaar worden wij een <…profielschool>. We gaan ons onderwijs helemaal anders organiseren!” Diezelfde avond zetten Bob en Peter beiden een bericht op LinkedIn over hoe interessant het onderwijscongres was, inclusief een nietszeggende foto van een flipover vol post-its. Met daaronder een verwijzing naar de nieuwe plannen. Herkenbaar?
Een paar zaterdagen geleden gebeurde er iets bijzonders. Meer dan 900 leraren, schoolleiders en (beleids)medewerkers kwamen op hun vrije zaterdag bij elkaar voor een congres over onderwijs: researchED. Het jaarlijkse congres waar praktijk en onderzoek elkaar ontmoeten. En ik mocht daar bij zijn.
Losjes voor de klas staan, lekker uitleggen en een grapje maken: Koen Bello, docent Engels aan het Etty Hillesum Lyceum locatie De Boerhaave, wordt er heel gelukkig van.
Het aprilnummer van Carmel Magazine is uit! In dit nummer lees je onder andere:
👉 over inclusief onderwijs op onze Carmelscholen. Hoe ziet dit er concreet uit bij Carmelcollege Emmen en Het Hooghuis? 👉 wat Carmel allemaal doet in het kader van informatiebescherming en privacy (Nomenkader IBP). Wat leerden we afgelopen tijd en hoe zorgen we ervoor dat we eind 2025 op niveau zijn? 👉 hoe we Samen Slimmer werken in clusters én welke rol de medezeggenschapsraad hierin heeft. 👉 aan wie jongeren van nu een voorbeeld nemen. Leerlingen van Het Hooghuis, locatie Mondriaan College, vertellen over hun helden van vlees en bloed. 👉 hoe onderzoek en innovatie steeds gebruikelijker wordt binnen Carmel. Uitgelicht: het professioneel doctoraat (promotieonderzoek) van collega Emely Meijerink van Scholengroep Carmel Hengelo. 👉 over leren voor het leven met 'School of Life' bij Carmel College Salland. Hoe brengen ze leerlingen daar bij om meer regie en eigenaarschap te tonen?
En nog véél meer. Lees je mee?