School is een minimaatschappij. Regels en afspraken zijn nodig voor een veilig leerklimaat. Net als in de samenleving, is polarisatie en verharding ook op school voelbaar. Het aantal incidenten neemt toe: vernieling, brandjes stichten, vuurwerk afsteken, ruzies of vechtpartijen. Op Etty Hillesum Lyceum, locatie Het Stormink, is er sinds vorig jaar een nieuw instituut: de Jongerenrechtbank. Voor en door leerlingen. Gericht op een duurzame oplossing en herstel in plaats van op straffen.
Dit is het 27e jaar dat ik lesgeef. In 1998 (ja kindertjes, nog in de vorige eeuw) rondde ik de hbo lerarenopleiding op Windesheim in Zwolle af en vijf jaar later de universitaire lerarenopleiding op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Het kostte me veel moeite, inzet en vooral doorzettingsvermogen, maar gelukkig ben ik ontzettend eigenwijs en nam ik me voor om, koste wat kost, dat papiertje te halen.
Steeds meer Carmelscholen kennen een verlengde brugklas, ook wel bekend als brede of heterogene brugklas. Uitstel van de profielkeuze biedt meer ruimte om ook de persoon, de talenten en potentie van een leerling in beeld te brengen. Dat vraagt veel van docenten: ze moeten kunnen differentiëren en nog veel meer. Maar dat betaalt zich terug: “We zien nu de hele leerling.”
Afgelopen woensdag was de jaarlijkse Carmel Leiderschapsdag. Dit keer met het thema ‘Moedig leiderschap’. In ‘t Spant in Bussum genoten bijna 300 Carmelmedewerkers van inspirerende sprekers en workshops. Een groot succes!
De nieuwe kabinetsploeg heeft deze zomer hard doorgewerkt. Een kleine week geleden was het zover. Het regeerprogramma werd gevolgd door de troonrede en de Miljoenennota op Prinsjesdag. Wat betekent dit voor het onderwijs? En wat vind ik ervan? Ik neem je mee in de voor mij belangrijkste punten.