Het decembernummer van Carmel Magazine is uit! In dit nummer lees je onder andere:
👉 over de basisvaardigheid rekenen. Hoe zetten Twents Carmel College en Etty Hillesum Lyceum rekenen hoger op de kaart? 👉 wat moedig leiderschap betekent voor onze collega's in Oldenzaal (Twents Carmel College) en Eindhoven (Augustinianum). Eerlijke gesprekken over vertrouwen geven, vertrouwen krijgen én loslaten. 👉 hoe we Samen Slimmer besparen. We nemen een duik in de Carmelportemonnee. 👉 of elkaar vrijlaten wel échte vrijheid is... In gesprek met docenten en leerlingen van Pius X College over 'de school als oefenplaats voor het leven'. 👉 hoe het verdergaat met onze Koers 2025. Waar staan we en wat zijn de volgende stappen? 👉 dat Carmel College Salland haar pedagogisch klimaat versterkt, met oog voor elkaar. Wat is hun aanpak?
Lees je mee?
Samenwerken op het gebied van bedrijfsvoering is voor veel Carmelscholen nieuw. Maar niet voor het Augustinianum en Het Hooghuis: zij doen het al zes jaar. Die ervaring komt goed van pas nu zij samen met Carmelcollege Gouda een cluster gaan vormen.
Op school gaat het om ‘leren voor het leven’, dat vond de Romeinse schrijver Seneca al. Tegenwoordig roepen we dan meteen: burgerschapsvorming! Maar laten toekomstige burgers zich wel zo makkelijk vormen? Koen Nijhuis ging in gesprek met vmbo-leerlingen en -docenten van Twents Carmel College, locatie Potskampstraat.
Polarisatie neemt steeds meer toe. Het lijkt alsof mensen steeds minder tolerant zijn voor dat wat anders is. Genderkwesties, spanningen tussen allochtoon en autochtoon, voetbalsupporters die het conflict opzoeken. Neem een voetbalwedstrijd. Blijdschap of teleurstelling bij een uitslag of keuze is normaal, maar met stenen gooien naar mensen of ze opzettelijk bezeren? Dat gaat te ver, dat doe je niet, zou je denken… Vanwege alle spanningen en veranderingen in de wereld lijkt de moraal toch steeds meer te verschuiven.
Als schoolbestuur willen we onze leerlingen en collega's een digitale leer- en werkomgeving bieden die hoogwaardig, veilig en betaalbaar is. Denk aan laptops en digiborden die altijd werken, razendsnel internet en slimme digitale leermiddelen. In zo’n hoogwaardige omgeving heeft een docent snel inzicht in de voortgang van leerlingen en zijn we voorbereid op innovaties zoals generatieve AI. Maar dit realiseren is nog een flinke uitdaging, zelfs voor een groot schoolbestuur als Carmel. Onze budgetten zijn beperkt en er is een tekort aan specialisten. Daarom is samenwerking met andere spelers uit het veld onmisbaar.