Carmel
X (Twitter) LinkedIn Facebook YouTube
Open Search 
  • Menu
Open Search 
  • Carmel
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Identiteit
    • Thema's
    • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws en publicaties
    • Carmel agenda
  • Scholen
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Sollicitatieproces
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Ontdek de kracht van Carmel
    • Loopbaanbeleid
    • Scholingsaanbod
    • Opleidingsscholen
    • Hybride professional
  • Intranet
  • Home
Close
Nieuws » Nieuws en publicaties
  • Nieuws en publicaties
  • Carmel agenda

Zoeken in nieuws

 
Zoeken
Gun leerlingen tijd

Gun leerlingen tijd

Ruimte in verbinding

donderdag 1 oktober 2020

Rob Franssen is docent natuur- en scheikunde (breed) op het Marianum.

‘In het tweede jaar dat ik les gaf, werd een jongen uit 3 vwo bij me uit de les geroepen. Het bleek dat zijn vader was overleden. De jongen was natuurlijk erg overstuur en de eerste tijd erna liet ik hem maar begaan. In die tijd overleed ook mijn schoonmoeder. Na een aantal weken leek het erop dat die knul helemaal niets meer deed. Doordat ik zelf ook met een verlies geconfronteerd was, durfde ik hem aan te spreken op zijn inactieve houding. Waarbij ik hem vertelde dat het natuurlijk verschrikkelijk was wat er gebeurd was, maar dat hij op de manier zoals hij nu bezig was, zijn examen op termijn niet zou halen. Dat was vast niet wat zijn vader gewild zou hebben. Hij hoorde mijn verhaal aan en liet het schijnbaar van zich afglijden. Er veranderde dat jaar ook niet veel meer aan zijn houding.

Enkele jaren later, ik was dit gesprek eigenlijk al weer vergeten en ik had de jongen na 3 vwo niet meer in de klas gehad, stond ik op het sportveld tijdens de laatste schooldag iets te drinken. De jongen kwam naast mij staan en vertelde over het gesprek dat wij drie jaar eerder gehad hadden. Hij vertelde dat het hem aan het denken had gezet en dat hij door dat gesprek uiteindelijk was gaan inzien dat hij toch wel weer aan het werk moest. Dit had hij ook gedaan en daarom stond hij hier nu naast me. Hij was ervan overtuigd dat hij zou gaan slagen. (Natuurlijk is hij ook geslaagd.) Hij bedankte mij voor mijn – door mijzelf alweer vergeten – woorden.

Dit heeft mijn idee over het onderwijs veranderd. Ik keek altijd naar de korte termijn: de leerling moest nu wat weten, nu wat aan zijn gedrag doen. Vanaf dit gesprek ben ik gaan beseffen dat dingen leren, dingen veranderen, tijd kost. Leerlingen moet je die tijd gunnen. Dus niet nu eisen, maar nu een aanzet geven tot verandering in de toekomst.’

Uit: Joop Kraan, Verhalen uit Marianum, 2009.

Dit artikel is onderdeel van het kennismakingskatern van Carmel dat in het najaar van schooljaar 2020-2021 uitkomt. Lees ook de rest van de artikelen: 

 

  • Zonder relatie geen prestatie
  • Burgers in wording
  • 'Er is hier veel ruimte'
  • ‘Samen bereik je meer’
  • ‘Het is leuk werken bij Carmel’
  • 'In gesprek over Carmel'
  • 'Gesprekken met diepgang'

Categorieën: Nieuws
Tags: Kennis is maar de helft/ Kennismakingskatern/ Ruimte in verbinding
Vertoningen: 2269

Categorieën

  • RSS Expand/Collapse Nieuws (236)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Magazine (15)
  • RSS Expand/Collapse Jaarverslag (11)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Publicaties (9)
  • RSS Expand/Collapse Blogs (71)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Video's (0)

Tags

Blog Carmel Magazine College van Bestuur #stelling Karin van Oort Ruimte in verbinding Fridse Mobach Kennis is maar de helft Peter van Lange jaarverslag College van Bestuur / Karin van Oort / Blog Kennismakingskatern Blog College van Bestuur Olaf Koot Etty Hillesum Lyceum
Naar boven

Bezoekadres

Drienerparkweg 16
7552 EB  Hengelo (OV)

Postadres

Postbus 864
7550 AW  Hengelo (OV)

Telefoon

Telefoon: 074 - 245 55 55

Privacy statement

E-mail

Algemeen: info@carmel.nl
Pers: f.hoogendijk@carmel.nl

Meer contactgegevens

X (Twitter) LinkedIn Facebook YouTube
Inloggen
Naar boven