Ruimte in verbinding
donderdag 25 juni 2020
Mark Wagt is plaatsvervangend locatiedirecteur op het Pius X College, locatie Aalderinkshoek in Almelo.
‘Ik wil werken op een school die me aanspreekt, waar ik me kan vinden in de visie, normen en waarden. Dat zijn belangrijke factoren die bijdragen aan mijn werkplezier. Tot nu toe heb ik op twee Carmelscholen gewerkt en bij allebei zat ik wat dat betreft op mijn plek. Het gaat mij vooral om een bredere kijk op leren. Niet alleen aandacht hebben voor onderwijsresultaten, ook voor persoonsvorming en socialisatie. Samen school zijn. Elkaar helpen. ‘Heel de mens, iedere mens, alle mensen’. Dat zeggen we heus niet dagelijks tegen elkaar, maar het is wel de basis van het dagelijkse handelen dat we zichtbaar maken in de school.
Mijn eerste baan was op het Twents Carmel College in Oldenzaal, als docent LO. In die baan kwamen twee van mijn passies bij elkaar: sport en omgaan met jongeren. Het was precies zo fantastisch als ik had gedacht. Het onderwijs heeft een enorme dynamiek en die pubers van twaalf tot zeventien zijn zo’n mooie doelgroep. Volop in ontwikkeling, waarbij het spreekwoord ‘Te groot voor servet, te klein voor tafellaken’ vaak van toepassing is. Soms hebben ze een aai over hun bol nodig, soms een spreekwoordelijke schop onder hun kont. En het spel dat je speelt om ze een richting op te krijgen waar ze gelukkig kunnen worden, dat gaat nooit vervelen.
Op zeker moment kreeg ik er als docent diverse taken bij. Examensecretaris, taal-en rekencoördinator: ik vond het allemaal leuk om te doen en het werd steeds meer. Toen dacht ik: nu wil ik er ook een basis onder leggen. Ik heb voor een masterstudie management gekozen. Van school kreeg ik daarbij alle steun; daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Ik kreeg volop kansen om op school ontwikkelwerk te doen en mijn studie af te ronden. En toen ik verder ging kijken en deze baan op het Pius X College aannam, werd me dat van harte gegund door de collega’s in Oldenzaal.
Het is leuk werken bij Carmel. De sfeer is goed, terwijl mensen ook kritisch durven zijn naar elkaar. Er wordt hard gewerkt én plezier gemaakt. Zelf heb ik geen vergelijkingsmateriaal van andere besturen, maar ik hoor wel eens dat mensen de cultuur binnen Carmel bijzonder vinden. Als ik zelf collega’s van andere Carmelscholen spreek, uit Oss of Hengelo bijvoorbeeld, dan proef ik overal iets van die sfeer. Een Carmelgevoel dat ongrijpbaar is en toch latent aanwezig. Het blijft in stand omdat het ook een rol speelt bij het aannemen van nieuwe mensen. Bij elke sollicitant denk je: passen wij bij elkaar?
De mooiste dingen gebeuren spontaan. Ik herinner me nog een kennismaking met een mogelijke nieuwe leerling en diens ouders, een jaar of vijf geleden. We hadden al een gesprek gehad waarin ik een heel verhaal had afgestoken over waarom het zo leuk zou zijn als de leerling bij ons op school zou komen, over het mentoraat, over de sfeer... Tijdens de rondleiding door school kwamen de vermoedelijk nieuwe mentor van de leerling tegen. We maakten een praatje en die collega vertelde exact hetzelfde verhaal als ik een halfuur eerder. Waarom het zo leuk zou zijn als de leerling bij ons op school zou komen, over het mentoraat, de sfeer... De ouders moesten lachen en zeiden: “Het moet allemaal wel waar zijn, want dit kun je niet geregisseerd hebben.” En dat klopte. We doen het samen bij ons op school.
Ik geniet ervan dat ik mensen de kans kan geven om te groeien. Dat is ook de drive van elke collega in onze school. Ik zie leerlingen als brugklassers binnenkomen en als grote pubers weer weggaan. Helemaal mooi is het om ze later weer tegen te komen en te horen dat ze er echt iets aan hebben gehad. Dat gebeurt best vaak. Twee weken geleden nog, ik ging eten in een supermooi restaurant. Bleken de gastvrouw en de eigenaresse oud-leerlingen van ons te zijn! Zien hoever zij gekomen zijn, maakt me gelukkig.’ Dit artikel is onderdeel van het kennismakingskatern van Carmel dat in het najaar van schooljaar 2020-2021 uitkomt. Lees ook de rest van de artikelen:
Categorieën: Nieuws Tags: Kennis is maar de helft/ Kennismakingskatern/ Ruimte in verbinding Vertoningen: 4283