Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar
maandag 17 juni 2024
‘Je zet jezelf steeds aan het denken’
Docent Eline Velthof van Canisius neemt al dertien jaar met enthousiasme deel aan het Professionele LeerNetwerk (PLN) van scheikundedocenten in de regio Twente. “Dit levert zóveel op.”
“Iedereen ziet de meerwaarde van dit netwerk. Dat verklaart denk ik waarom het na vijftien jaar nog volop leeft. Het is een plek waar je heel veel vragen kunt stellen en antwoorden kunt verwachten, ook tussen de bijeenkomsten door. Je kunt lesmateriaal en toetsen uitwisselen en samen nieuwe modules maken. En luisteren naar gastsprekers die vertellen over ontwikkelingen waar je anders niet, of pas veel later, over zou horen. Dat maakt het ontzettend leuk. Ik kom altijd terug met nieuwe energie en talloze ideeën.”
“Als netwerk zijn we in feite een zelfsturend ontwikkelteam. Elk jaar zitten we rond de zomer bij elkaar om het programma voor het volgende jaar samen te stellen. Wie wil wát onderzoeken of maken? Welke sprekers nodigen we uit? Soms bepalen we dat ook gaandeweg. De laatste gastspreker vertelde over Building Thinking Classrooms, een op onderzoek gebaseerde manier van lesgeven waarbij leerlingen rond borden staan en daarop samen aan het werk zijn. En vorig jaar hadden we een bijeenkomst over ‘silent modeling’, lesgeven door voorbeeldgedrag. Ik kende het niet, maar een collega had het uitgeprobeerd, en dan denk je: dat kan ik ook wel eens doen. Zo veranderen je lessen voortdurend. Ik geef nu heel anders les dan vijftien jaar geleden.”
“Ook als docent ontwikkel je je enorm. Omdat je door het netwerk van veel ontwikkelingen op de hoogte bent, kun je in de school vrij makkelijk over van alles meepraten. Je zet jezelf ook steeds weer aan het denken. Is dit iets wat bij mij past? Zo ja, hoe kan ik het in de les gebruiken? Ik ben de enige scheikundedocent in de bovenbouw en heb daardoor geen vakgroep waarin ik mijn inzichten kan delen. Maar op andere Carmelscholen gebeurt dat wel, met enthousiasme. Dat is heel leuk om te zien.”
“Mijn leerlingen merken vooral dat ik regelmatig nieuwe werkvormen en nieuw lesmateriaal gebruik. We hebben binnen het netwerk bijvoorbeeld een escaperoom gemaakt om het saaie oefenen van examenopgaven leuker te maken. Zoiets is heel tijdrovend als je het in je eentje moet doen, maar met zeven of acht docenten heel behapbaar. Vervolgens hoef je het materiaal alleen nog maar met wat kleine aanpassingen geschikt te maken voor je eigen lespraktijk. En de leerlingen vinden het geweldig.”
“Ik denk dat veel meer vakken professionele leernetwerken zouden moeten opzetten. Het levert zo enorm veel op! Je hebt wel enthousiaste mensen nodig, want het staat of valt met de mensen die eraan deelnemen. Maar zijn die er, ga er dan voor en start een PLN op. Het is niet alleen leuk, maar ook geweldig goed voor je professionele ontwikkeling.”
Lees ook de volgende artikelen uit deze reeks:
Publicatie: Digizine conferentie 'Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar' Tekst: Suzanne Visser Fotografie: Annabel Jeuring Eline Velthof is niet degene op de foto.
Categorieën: Nieuws Tags: Conferentie Carmel-Universiteit Twente/ Onderzoek Vertoningen: 253