Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar
woensdag 26 juni 2024
‘Beter aansluiten bij wat de leerling kan’
De differentiatietraining is een scholing vóór en dóór docenten. Tom van de Riet, wiskundedocent op het Bonhoeffer College in Enschede, volgde de training bij zijn collega Judith Wilderink.
Tom: “Door de training ga je bewuster naar je eigen lessen kijken. Als docent ben je snel geneigd om de methode te volgen en je lessen te geven op de manier zoals je dat gewend bent. In deze training maak je kennis met verschillende soorten differentiatie en daardoor ga je je vanzelf afvragen wat dit voor jouw leerlingen kan opleveren. Ik ben bijvoorbeeld veel bewuster gaan nadenken over de opbouw in mijn lessenseries en over andere manieren om de uitleg aan te bieden aan leerlingen die een onderwerp lastig vinden.” Judith: “Goed differentiëren begint met inzicht in waar iedere leerling staat. Als je dat weet, kun je leerlingen beter geven wat ze nodig hebben. Voor sommige leerlingen is dat misschien een langere uitleg. Anderen gaan liever aan de slag met opdrachten uit het boek. En weer anderen gaan het liefst praktisch aan het werk. Die zou je – om zomaar een voorbeeld te geven – wiskundige ruimtefiguren kunnen laten uitknippen en in elkaar laten zetten.”
Tom: “Je krijgt als docent veel tools om met differentiatie aan het werk te gaan. Mij hebben vooral de video-opnames en de observaties goed geholpen. Daarnaast was het heel fijn om met collega’s over je eigen praktijk te kunnen overleggen. Hoe pak jij dit aan? Heb jij nog voorbeelden? Dat moeten we nu zien vast te houden: na de training begint het werk pas echt.” Judith: “Om te voorkomen dat het geleerde wegzakt, besteden we in de training veel aandacht aan het creëren van openheid. Maar we zijn nog niet zover dat het in de hele school gewoon is dat collega’s over differentiatie in gesprek zijn. Ook vinden niet alle docenten het even gemakkelijk om nieuwe dingen uit te proberen in de klas. Een training zoals deze kan hen over die drempel helpen. Daarom is het belangrijk dat nog veel meer docenten de training volgen. Met dit doel leidt de Universiteit Twente nu op alle locaties van het Bonhoeffer College meerdere trainers op. Niet alleen voor wiskunde, ook voor Nederlands, en straks wellicht ook voor andere vakken.”
Judith: “Ik hoop dat het onderwijs, om te beginnen het vak wiskunde, laagdrempeliger wordt voor leerlingen die het nu nog als heel moeilijk ervaren. Dat leerlingen makkelijker stappen durven zetten doordat wij als docenten beter aansluiten bij wat ze wél kunnen. En dat we op deze manier bijdragen aan gelijke kansen voor alle leerlingen.”
Lees ook de volgende artikelen uit deze reeks:
Publicatie: Digizine conferentie 'Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar' Tekst: Suzanne Visser Fotografie: Annabel Jeuring Tom van de Riet en Judith Wilderink staan niet op de foto.
Categorieën: Nieuws Tags: Conferentie Carmel-Universiteit Twente/ Onderzoek Vertoningen: 560