Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar
woensdag 26 juni 2024
Professionele Leergemeenschap als uitkomst van het TeLL-traject
Het Bonhoeffer College in Enschede kent sinds het begin van dit schooljaar een verlengde brugperiode van twee jaar. Daarmee wil het de leerlingen helpen om een weloverwogen een verantwoorde keuze te maken voor het vervolg van de schoolloopbaan. De inzichten van het TeLL-traject (Toetsen en Leiderschap voor Leren) bieden hierbij ondersteuning.
Liselotte Nijhof, docent muziek, heeft het traject bijna afgerond. “Alle docenten hebben het toetsbekwaamheidsproject van Cito doorlopen. Daar leer je hoe je een goede toets kunt maken en hoe je die beoordeelt”, weet ze. “TeLL gaat veel meer de diepte in. Je leert er nog weer meer over toetsing en beoordeling, aan de hand van theorie en praktische voorbeelden. En je leert hoe je een PLG, een professionele leergemeenschap, opstart en hoe je die kunt inzetten.”
Juist die kennis komt in het eerste jaar van de verlengde brugperiode goed van pas. Want de ambitie om leerlingen meer te ondersteunen bij het maken van hun keuzes, vraagt veel van de docenten. “Voor onze locatie, aan de Van der Waalslaan, betekent het dat leerlingen op niveau mavo/havo en havo/vwo bij elkaar in de klas zitten”, verduidelijkt Liselotte. “In samenspraak met de docent maken leerlingen eigen niveaukeuzes. Voor toetsen krijgen ze twee cijfers, één voor elk niveau.”
Voor de beoordeling van de toetsen voor Nederlands is een professionele leergemeenschap ingericht, onder voorzitterschap van Liselotte. “Als begin”, benadrukt ze, “volgend schooljaar willen we voor meer vakken PLG’s inrichten. De ervaringen die we voor Nederlands opdoen, kunnen we dan breder inzetten.”
De PLG voor het vak Nederlands analyseert de opbrengsten van de toetsen. “We kijken samen naar wat goed gaat, en naar de moeilijkheden waarmee de docenten te maken krijgen.” Lesgeven op twee niveaus is al niet eenvoudig, toetsen maken op twee niveaus nog minder, en dan moeten ze nog worden beoordeeld. “We zien dat de docenten soms tijd te kort komen. Als je niet alles kunt aanbieden, moet je keuzes maken. Daarom kijken we ook naar de derde klas. Wat moeten de leerlingen dan kunnen en kennen? Daarop stemmen we het onderwijs vervolgens af. Het accent ligt op wat de docenten nodig hebben, aan de hand van de beschikbare data.”
Om begrijpelijke redenen is het te vroeg om te weten wat de leerlingen hiervan merken. “Dit is pas het eerste jaar, we zitten nog in de onderzoeksfase. Het doel is uiteraard om ons onderwijs te verbeteren en de leerlingen in staat te stellen keuzes te maken die bij hem of haar passen”, zegt Liselotte. “Dat vraagt ook om inbedding van deze ontwikkeling in de cultuur van de school. Dus regelmatig evalueren, zo nodig bijstellen, steeds vanuit de vraag of wat we doen zinvol is voor de leerling. Als we een paar jaar verder zijn, gaat dat door de hele school.” Lees ook de volgende artikelen uit deze reeks:
Publicatie: Digizine conferentie 'Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar' Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: Conferentie Carmel-Universiteit Twente/ Onderzoek Vertoningen: 896