Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar
woensdag 26 juni 2024
Impact! Tool geeft docenten meteen feedback uit de klas
De les is voorbij. Vóór ze het lokaal verlaten, geven de leerlingen nog snel even een waardering via een app. Hun bevindingen helpen de docent om zich te ontwikkelen en, zo nodig, te verbeteren. Dat is in kort bestek het doel van de Impact! Tool.
Patrick Hoogendoorn, docent geschiedenis op de locatie Potskampstraat van het Twents Carmel College is Oldenzaal, is enthousiast over het instrument. “Deze tool geeft leerlingen direct invloed op de lessen. Ze vullen een korte enquête met concrete vragen in, door een duimpje omhoog of omlaag te geven. Die informatie helpt mij om te bepalen waaraan ik nog moet werken.”
Diezelfde informatie wordt besproken in een kleine groep van vier of vijf docenten. “We kijken waar de les vanuit het perspectief van de leerling misschien niet duidelijk is geweest. En welke veranderingen wenselijk zijn, op pedagogisch en didactisch gebied. Vervolgens komt aan de orde welke interventies mogelijk zijn.” Even later formuleert hij het zo: “Je werkt evidence based, met vragen die zijn uitgewerkt en gevalideerd door de Universiteit Twente. De antwoorden geven inzicht in wat je goed beheerst, en in wat je nog onvoldoende beheerst. Na je volgende les, waarin je je aanpassingen uitvoert, krijg je via de tool meteen informatie of je interventie het beoogde resultaat heeft opgeleverd. Zo kun je elke keer een volgende stap zetten, en dat hoeft dan geen grote stap te zijn.”
De voordelen voor de docent zijn groot, is de ervaring van Patrick en zijn collega’s. “Je zet jezelf in ontwikkeling, op een heel laagdrempelige manier. Omdat je de gegevens uit de tool bespreekt in intervisie, leer je van en met elkaar en breng je elkaar verder. Wat je er zelf mee doet, blijft intussen van jou. Je vergroot je eigenaarschap.” Momenteel maken ruim dertig docenten van het Twents Carmel College gebruik van de app, het streven is dat aantal te vergroten. “We leggen het niet op, maar stimuleren het wel. Zeker beginnende docenten adviseren we om de mogelijkheden te benutten. Belangrijk is dat je collega’s vindt die met jou zo’n intervisiegroep willen vormen. Dat kan overigens nog een drempel zijn. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer we kunnen doen met de data uit de tool.”
Dan wordt het ook gemakkelijker om te monitoren wat de opbrengsten voor de leerlingen zijn. Wat merkt die ervan, helpt de tool ook hem of haar? “Zover zijn we nu nog niet, op termijn willen we de tool ook daarvoor inzetten. Want dan kunnen we de leerling nog beter bedienen. Eigenlijk vragen we dan: ‘Wat kan ik doen om jou een betere les te geven?’ Dan weet de leerling gezien en gehoord, erkend en herkend te worden. Verbeter het onderwijs, begin bij jezelf. Daar werken we als school graag aan mee, we zijn een ontwikkelschool.”
Lees ook de volgende artikelen uit deze reeks:
Publicatie: Digizine conferentie 'Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar' Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Annabel Jeuring Patrick Hoogendoorn staat niet op de foto.
Categorieën: Nieuws Tags: Conferentie Carmel-Universiteit Twente/ Onderzoek Vertoningen: 776