Carmel
LinkedIn Facebook YouTube
Open Search 
  • Menu
Open Search 
  • Carmel
    • Organisatie
    • Identiteit
    • Thema's
    • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws en publicaties
    • Carmel agenda
  • Scholen
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Sollicitatieproces
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Ontdek de kracht van Carmel
    • Loopbaanbeleid
    • Carmel Academie
    • Opleidingsscholen
    • Hybride professional
  • Intranet
  • Home
Close
Nieuws » Nieuws en publicaties
  • Nieuws en publicaties
  • Carmel agenda

Zoeken in nieuws

 
Zoeken
Leerling, hoe kan ik voor jou verbeteren?

Leerling, hoe kan ik voor jou verbeteren?

Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar

woensdag 26 juni 2024

Impact! Tool geeft docenten meteen feedback uit de klas

De les is voorbij. Vóór ze het lokaal verlaten, geven de leerlingen nog snel even een waardering via een app. Hun bevindingen helpen de docent om zich te ontwikkelen en, zo nodig, te verbeteren. Dat is in kort bestek het doel van de Impact! Tool.

Patrick Hoogendoorn, docent geschiedenis op de locatie Potskampstraat van het Twents Carmel College is Oldenzaal, is enthousiast over het instrument. “Deze tool geeft leerlingen direct invloed op de lessen. Ze vullen een korte enquête met concrete vragen in, door een duimpje omhoog of omlaag te geven. Die informatie helpt mij om te bepalen waaraan ik nog moet werken.”

Intervisie

Diezelfde informatie wordt besproken in een kleine groep van vier of vijf docenten. “We kijken waar de les vanuit het perspectief van de leerling misschien niet duidelijk is geweest. En welke veranderingen wenselijk zijn, op pedagogisch en didactisch gebied. Vervolgens komt aan de orde welke interventies mogelijk zijn.”
Even later formuleert hij het zo: “Je werkt evidence based, met vragen die zijn uitgewerkt en gevalideerd door de Universiteit Twente. De antwoorden geven inzicht in wat je goed beheerst, en in wat je nog onvoldoende beheerst. Na je volgende les, waarin je je aanpassingen uitvoert, krijg je via de tool meteen informatie of je interventie het beoogde resultaat heeft opgeleverd. Zo kun je elke keer een volgende stap zetten, en dat hoeft dan geen grote stap te zijn.”

Voordelen

De voordelen voor de docent zijn groot, is de ervaring van Patrick en zijn collega’s. “Je zet jezelf in ontwikkeling, op een heel laagdrempelige manier. Omdat je de gegevens uit de tool bespreekt in intervisie, leer je van en met elkaar en breng je elkaar verder. Wat je er zelf mee doet, blijft intussen van jou. Je vergroot je eigenaarschap.”
Momenteel maken ruim dertig docenten van het Twents Carmel College gebruik van de app, het streven is dat aantal te vergroten. “We leggen het niet op, maar stimuleren het wel. Zeker beginnende docenten adviseren we om de mogelijkheden te benutten. Belangrijk is dat je collega’s vindt die met jou zo’n intervisiegroep willen vormen. Dat kan overigens nog een drempel zijn. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer we kunnen doen met de data uit de tool.”

Leerlingen

Dan wordt het ook gemakkelijker om te monitoren wat de opbrengsten voor de leerlingen zijn. Wat merkt die ervan, helpt de tool ook hem of haar? “Zover zijn we nu nog niet, op termijn willen we de tool ook daarvoor inzetten. Want dan kunnen we de leerling nog beter bedienen. Eigenlijk vragen we dan: ‘Wat kan ik doen om jou een betere les te geven?’ Dan weet de leerling gezien en gehoord, erkend en herkend te worden. Verbeter het onderwijs, begin bij jezelf. Daar werken we als school graag aan mee, we zijn een ontwikkelschool.”
 

Lees ook de volgende artikelen uit deze reeks:

  • We leren voortdurend van elkaar
  • Waarom vallen de resultaten tegen?
  • Differentiatietraject in de praktijk
  • Professionele netwerken in de praktijk
  • Doen we nog steeds de goede dingen?
  • Samen kijken naar wat goed gaat


Publicatie: Digizine conferentie 'Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar'
Tekst: Hans Morssinkhof
Fotografie: Annabel Jeuring
Patrick Hoogendoorn staat niet op de foto.

Categorieën: Nieuws
Tags: Conferentie Carmel-Universiteit Twente/ Onderzoek
Vertoningen: 846

Categorieën

  • RSS Expand/Collapse Nieuws (213)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Magazine (17)
  • RSS Expand/Collapse Jaarverslag (12)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Publicaties (7)
  • RSS Expand/Collapse Blogs (46)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Video's (0)

Tags

Carmel Magazine College van Bestuur Blog #stelling Kennis is maar de helft Ruimte in verbinding Jan Kees Meindersma Karin van Oort jaarverslag Kennismakingskatern College van Bestuur / Karin van Oort / Blog Elies Schledorn Blog College van Bestuur College van Bestuur/ Blog/ Jan Kees Meindersma Raad van Toezicht
Naar boven

Bezoekadres

Drienerparkweg 16
7552 EB  Hengelo (OV)

Postadres

Postbus 864
7550 AW  Hengelo (OV)

Telefoon

Telefoon: 074 - 245 55 55

Privacy statement

E-mail

Algemeen: [email protected]
Meer contactgegevens

LinkedIn Facebook YouTube
Inloggen
Naar boven