Blog Jan Kees Meindersma, lid College van Bestuur
donderdag 23 november 2023
Afgelopen weken voeren wij als College van Bestuur gesprekken met examencommissies op de verschillende Carmelscholen. Hoe gaat het, waar richten zij zich op en waar lopen ze tegenaan? Het levert mooie, inhoudelijke gesprekken op. Door met elkaar in gesprek te gaan, krijgen we een goed beeld waar we met elkaar staan. En van hoe deze “jonge” commissies deze belangrijke rol vervullen, om de kwaliteit van schoolexamens te borgen.
Hiervoor werkte ik voor het basisonderwijs. Daar hebben ze geen examens. Daarom zijn deze gesprekken voor mij bijzonder leerzaam. Ik leer wat er nodig is om examens op een zorgvuldige manier af te kunnen nemen. Maar ook wat er mis kan gaan. En hoe dit met slimme protocollen, duidelijke rollen en vakmanschap valt te voorkomen. Hiervoor heb je twee vormen van deskundigheid nodig: expertise over toetsing en expertise over processen. Een voor mij boeiende combinatie, omdat hier het onderwijs en bedrijfsvoering direct samenkomen en elkaar versterken.
Er is maatwerk nodig om iedere leerling te helpen in het examenproces. Denk aan een leerlingspecifiek PTA (programma van toetsing en afsluiting), bepaalde vakken op een ander niveau examineren, extra tijd, een aparte examenruimte of het gebruik van specifieke hulpmiddelen. Ik ben onder de indruk van hoe scholen dit organiseren.
Een van de verhalen uit de commissies vond ik treffend. Een leerling wilde een broodtrommel meenemen in de examenruimte. Bij de standaard controle bleek er een briefje in te zitten. Geen spiekbriefje dit keer. Op het briefje stond “Veel succes met je examen”. Deze school hanteert een strak protocol, dus uiteraard werd het briefje ingenomen. Máár het werd wel keurig bewaard om na afloop weer mee naar huis te geven. Protocol: check ✅, maar wél met begrip voor de intentie.
Fotografie: Annabel Jeuring
Categorieën: Nieuws/ Uitgelicht Tags: Blog College van Bestuur/ Jan Kees Meindersma Vertoningen: 712