Blog Karin van Oort, voorzitter College van Bestuur
donderdag 22 juni 2023
Het is weer de periode van de managementgesprekken. Dit betekent dat ik collega’s op onze scholen spreek, die onder andere verantwoordelijk zijn voor het implementeren en verbeteren van de basisvaardigheden. Taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap: het zijn belangrijke vaardigheden, die je nodig hebt in je verdere leven. Om deze vaardigheden te verbeteren, is het nodig dat je ze integreert in zoveel mogelijk vakken. In de context van het betreffende vak natuurlijk. Doe je dit niet, dan blijven de vaardigheden achter. De zogeheten ‘transfer’, ook wel vertaalslag, wordt dan namelijk niet gemaakt. Maar het is nog best een uitdaging om de basisvaardigheden overal te laten terugkomen. Hoe doen we dat?
Op een van onze scholen werd me verteld dat ze voor alle leerlingen een klein woordenboekje maken. Hierin mogen leerlingen per vak zelf de woorden opschrijven, die ze niet kennen. Een persoonlijk woordenboek dus. Mooi initiatief, maar hoe krijgen we leerlingen nu zover dat ze hun ‘vocabulaire’ daadwerkelijk gaan oefenen? Zelf had ik altijd een hekel aan vocabulaire leren. Mijn puberbrein had daar helemaal geen zin in. Stiekem vind ik het nog steeds niet leuk. Daarin ben ik vast niet de enige. Maar ik leer wél graag nieuwe dingen, zo ook op het gebied van mijn vocabulaire. Wat voor mij werkt? Ik zit op Duolingo. Voor wie dit niet kent: het is een app waarmee ik iedere dag een spelletje doe om mijn woordenschat te vergroten (voor de liefhebber in verschillende talen). Kinderachtig? Welnee. Effectief? Ja!
Gamification en serious gaming: we kunnen veel leren van de spelletjesindustrie. Gamen blijkt een effectief leermiddel in het onderwijs. Het spelelement houdt leerlingen gemotiveerd en betrokken. En ja, kennelijk geldt dit ook voor volwassenen zoals ik. Je kunt als docent de opdracht geven om je eigen woordenboek erbij te pakken en naar de woorden te staren. Maar is een digitaal platform, waar leerlingen bijvoorbeeld een quiz doen om hun vocabulaire op maat te oefenen, niet veel inspirerender?
We realiseren ons in het onderwijs dat de basisvaardigheden echt van belang zijn voor onze leerlingen. Deze moeten omhoog, de urgentie is in beeld. Maar hoe doe je dit op een goede en effectieve manier? Dat is een uitdaging waarbij we elkaar kunnen helpen en inspireren.
Heb jij tips hoe je gamification inzet om de basisvaardigheden te verbeteren? Fotografie: Marty van Dijken
Categorieën: Nieuws/ Blogs/ Uitgelicht Tags: College van Bestuur/ Karin van Oort/ Blog Vertoningen: 464