Nolan Dekkers, leerling vwo 6, Augustinianum, Eindhoven
woensdag 26 april 2023
Een nieuw verschijnsel: ChatGPT. Stel een vraag en je krijgt meteen antwoord. Vrijwel foutloos geschreven, al klopt de inhoud (nog) lang niet altijd. Is dit een hulpmiddel voor docenten en leerlingen of juist niet? Denken we nog zelf of gaan we knippen en plakken? Dat is de vraag voor het Carmelpanel, aan de hand van de stelling: 'Chatbots maken leerlingen lui'
Nolan Dekkers, leerling vwo 6, Augustinianum, Eindhoven ‘Bij het schrijven van mijn profielwerkstuk leek ChatGPT me wel handig. Daarom heb ik ernaar gekeken, ik was nieuwsgierig. Maar de informatie die ik daar kreeg was echt niet volledig en zeker niet altijd juist. Ik ben het eens met de stelling dat letterlijk overschrijven lui maakt, maar ik zie ChatGPT veel meer als een hulpmiddel. Voor een eerste oriëntatie, bijvoorbeeld, of om je op weg te helpen. Je leert er dan meteen mee omgaan. Want je moet de informatie uiteraard wel checken, dus je moet er ook goed bij nadenken. En dan kom je misschien ook nog tot nieuwe ideeën of invalshoeken. Wat je er vervolgens mee doet is de verantwoordelijkheid van de individuele leerling.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: #stelling Vertoningen: 462