Rinze Jacobs, docent economie, Twents Carmel College Potskampstraat, Oldenzaal
donderdag 26 januari 2023
Jongeren lezen te weinig, horen (en lezen) we steeds vaker. En dat terwijl goed kunnen lezen en teksten goed kunnen begrijpen noodzakelijk is voor school, vervolgopleiding, beroep en het verdere leven. Wat kan de school hieraan doen? Het Carmelpanel laat hierover zijn gedachten gaan, aan de hand van de stelling:
‘Lezen mag weer een schoolvak worden’
Rinze Jacobs, docent economie, Twents Carmel College Potskampstraat, Oldenzaal ‘Ik moest net nog aan de stelling denken. De klas moest een som maken die niet moeilijk is. Alle gegevens staan in het boek. En toch waren er leerlingen die de vinger opstaken: ‘Meneer, hoe moet ik dat nou weten?’. Ik maak dat vaker mee. Veel leerlingen lezen wel, maar dan vooral korte berichtjes op social media. Langere teksten zien ze snel als moeilijk, en ze willen er dan niet altijd moeite voor doen. Zo missen ze belangrijke informatie, het kan goed zijn dat ze daardoor ook meer stress ervaren. Dat lossen we niet op met een nieuw schoolvak, waarvoor andere vakken bovendien uren zouden moeten inleveren. We zullen zelf in onze eigen lessen meer tijd moeten inruimen voor begrijpend lezen.’
Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: #stelling Vertoningen: 861