Nolan Dekker, leerling vwo 6, Augustinianum, Eindhoven
maandag 23 januari 2023
Jongeren lezen te weinig, horen (en lezen) we steeds vaker. En dat terwijl goed kunnen lezen en teksten goed kunnen begrijpen noodzakelijk is voor school, vervolgopleiding, beroep en het verdere leven. Wat kan de school hieraan doen? Het Carmelpanel laat hierover zijn gedachten gaan, aan de hand van de stelling:
‘Lezen mag weer een schoolvak worden’
Nolan Dekker, leerling vwo 6, Augustinianum, Eindhoven 'Als dit een pleidooi is voor een schoolvak lezen, dan ben ik tegen. Bij Nederlands krijgt leesvaardigheid genoeg aandacht. We leren echt wel om de hoofdgedachten uit een tekst te halen of om een samenvatting te maken. Maar het zou goed zijn als docenten tijdens hun les uitleggen wat leesvaardigheid in hun vak inhoudt. Ik had het erover met mijn lerares economie. Zij wees erop dat het belangrijk is om te weten hoe je een economische tekst moet lezen, of hoe je een opgave moet lezen. Je moet wel weten wat er wordt gevraagd en je moet verbanden kunnen leggen. Dat geldt ook voor andere vakken. Maar dat is dan een meer specifieke leesvaardigheid, de basis leer je bij Nederlands.’
Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: #stelling Vertoningen: 761