maandag 10 december 2018
‘Een gepersonaliseerd lesprogramma ontwikkelen waarbij leerlingen onderwijs krijgen dat meer aansluit op hun interesses’. Zo luidt het doel van docenten Rudy Jonker en Koen Nijhuis van het Twents Carmel College, locatie De Thij. Zelf noemen ze het liever een ‘onderwijsevolutie’, waarbij leerlingen gepersonaliseerd werken, meer regie krijgen en een betere voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs.
Rudy en Koen gebruiken hun LOF-subsidie (LeraarOntwikkelFonds) de komende twee jaar voor ontwikkeling van het vak Algemene Natuurwetenschappen zodat in eerste instantie vwo-leerlingen uit de bovenbouw zelf meer de regie krijgen over hun curriculum binnen dit vak. Kort gezegd houdt dit in dat beide docenten verschillende modules met verschillende thema’s aanbieden, waarvoor leerlingen zich kunnen inschrijven. Dit betekent niet meer de standaardlessen volgen met je klas, maar actief nadenken wat je wilt leren en hoe snel je gaat. Elke module levert punten op en aan het eind van de rit moeten leerlingen een bepaald aantal punten hebben. Hoe meer modules je volgt, hoe meer kans op punten. En mis je een onderwerp waar je graag meer over zou willen leren of dat aansluit op jouw vervolgstudie? Dan kun je ook zelf onderwerpen indienen.
‘We willen inhoudelijk vernieuwing doorvoeren, maar ook pedagogischdidactisch. De nadruk ligt minder op beoordelen en meer op de ontwikkeling van een wetenschappelijke houding en vaardigheden. We willen leerlingen goed voorbereiden op de universiteit. Deze andere houding en kritisch denken, dat kun je namelijk ook al leren als je 17 bent.’, vertelt Rudy. Koen, die een filosofie-achtergrond heeft, vindt kennismaken met verschillende thema’s heel belangrijk. ‘Ik wil niet de Rudy Jonker en Koen Nijhuis standaarddocent zijn die de leerling laat volgen, opdrachten laat maken en verdergaat. Waar ik naartoe wil is meer aandacht voor kennis, vaardigheden en de actualiteit, met een open houding, continue ontwikkeling en kruisbestuiving met andere vakken. Zo gaven we laatst samen een college aan 50 leerlingen tegelijk, waarbij Rudy en ik met elkaar in discussie gingen. Onderliggend doel was leren discussiëren en kritisch luisteren naar anderen. Maar we werken ook juist in kleinere groepen, waarbij sommige leerlingen zich veiliger voelen om bijvoorbeeld een debat te voeren. Je past de groepsgrootte aan op je lesdoel.’
Rudy, docent ANW, biologie en NLT, vindt het positief dat deze evolutie leidt tot het verhogen van kwaliteit. De basis is namelijk dat de interesse van de leerling er al is. ‘Het vergt een andere manier van lesgeven, waarbij je continu opdrachten verzint waarmee je vaardigheden toetst. Alles wat leerlingen doen, leg je vast en er komt feedback over en weer. Daarvoor gebruiken we tools als Socrative of Google Classroom. Ik heb het gevoel dat ik mijn leerlingen sneller leer kennen, terwijl ik sommige leerlingen minder zie.’
Natuurlijk is het een intensief project en een grote uitdaging om dit uit te rollen in de school (denk aan flexibiliteit van het rooster). Maar tot nu toe verloopt het voorspoedig en zijn ze razend enthousiast. Rudy: ‘Eigenlijk is het een win-winsituatie. We werkten hier al jaren aan maar nu krijgen we er daadwerkelijk een halve dag per week tijd voor. De schoolleiding staat volledig achter ons en we krijgen écht ruimte om te innoveren.’
Wil je up-to-date blijven van deze onderwijsevolutie of heb je vragen? Volg dan de blog van Koen en Rudy via onderwijsevolutie.wordpress.com of neem contact op via k.nijhuis@twentscarmelcollege.nl of r.jonker@twentscarmelcollege.nl.
Categorieën: Nieuws Tags: Twents Carmel College/ De Thij/ LerarenOntwikkelFonds/ LOF Vertoningen: 2291