Heel Carmel toetsdeskundig
donderdag 14 december 2023
Op elke Carmelschool is het professionaliseren van docenten in toetsbekwaamheid in volle gang. Naast het verplichte traject dat je meestal binnen je eigen school volgt, is er een landelijk expert-traject waaraan van elke school enkele collega’s deelnemen. Docent Liselotte Nijhof is over beide trajecten enthousiast: “Ik ben veel bewuster naar toetsing gaan kijken.” Als dit magazine verschijnt, heeft ongeveer 30% van alle Carmeldocenten het traject toetsdeskundige gevolgd. Ook gaat komend voorjaar voor de derde keer het experttraject van start, dat de naam ‘Toetsexpertise en leidinggeven aan leren’ (TELL) meekreeg. Tot nu zijn de reacties overwegend positief: alle bijeenkomsten worden geëvalueerd en daarbij valt op dat zowel beginnende als ervaren docenten zeggen dat ze anders naar toetsing zijn gaan kijken. Wel blijkt voor het praktijkonderwijs een aangepast traject toetsdeskundige nodig. Daar wordt inmiddels aan gewerkt.
Op het Bonhoeffer College in Enschede hebben de meeste docenten het traject toetsdeskundige al achter de rug. Liselotte Nijhof, docent muziek aan de locatie Van der Waalslaan, volgde het traject vorig jaar. “Het heeft mijn interesse in toetsing aangewakkerd”, zegt zij. “Voor muziek maken leerlingen veel praktische opdrachten, die ik beoordeel met rubrics. Daar besteedde ik altijd al veel aandacht aan, maar door de training zie ik nu nog beter hoe je zo’n rubric het beste kunt opbouwen om voor alle leerlingen tot een eerlijk en onderbouwd cijfer te komen. Zo denk ik dat iedere docent zijn eigen dingen meeneemt uit het traject: als je net begint, leer je iets anders dan wanneer je al jaren voor de klas staat. Maar ook in dat geval is het goed je kennis op te frissen.”
Inmiddels zit Liselotte alweer midden in het experttraject TELL. Dat volgt ze samen met twee collega’s van de locatie Geessinkweg. “De bijeenkomsten zijn heel interessant, omdat je schoolbreed naar toetsing kijkt. Wil je voor leerlingen echt verschil maken, dan moet je het denk ik met zijn allen doen. Dat geldt zeker voor ons, omdat wij op onze beide locaties een verlengde brugklas gaan invoeren. Leerlingen worden twee jaar lang op twee niveaus beoordeeld, zodat ze meer tijd hebben om te groeien. Maar daar heb je wel een gedeelde toetsvisie en gezamenlijk toetsbeleid voor nodig.”
Liselotte verwacht wat dit betreft veel van de professionele leergemeenschap (PLG) kwaliteit van toetsing die alle TELL-deelnemers binnen hun instelling moeten opzetten. “Wij zitten daar niet met zijn drieën, er schuiven veel meer collega’s aan. Ook zij praten mee, waardoor het gezamenlijke toetsbeleid veel meer draagvlak krijgt.” En wat vooral leuk is: “Binnenkort komen in onze PLG ook leerlingen meepraten. Dat lijkt me heel nuttig, zij bekijken toetsing van een heel andere kant.”
Ben je Carmelmedewerker? Op Carmel Intranet > Carmelwiki’s > Kwaliteit Toetsing en Examens vind je meer informatie. Je teamleider kan je vertellen wat dit voor jou en jouw school betekent. Tekst: Suzanne Visser Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws/ Uitgelicht Tags: Hoe ging het verder met/ Toetsdeskundigheid Vertoningen: 589