Standpunt
maandag 2 oktober 2023
De term 'gelijke kansen' duikt steeds vaker op in onderwijsland. Denk aan de discussie over vrijwillige ouderbijdrage en basisvaardigheden, het advies van de basisschool, het lerarentekort dat op zwakkere scholen nog nijpender is dan elders, of aan het gezonde ontbijt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met subsidies probeert onze minister grip te krijgen op de kansenongelijkheid van kinderen in Nederland. Een mooi gebaar, maar met geld alleen los je het probleem van ongelijke kansen niet op. Zeker niet als de subsidies via een soort loterij worden toegekend. Haaks op het streven naar gelijke kansen staat het voornemen van de minister. Hij wil het onderwijs voor nieuwkomers toegankelijker maken door hun verplichte onderwijstijd te halveren naar een minimum van 12,5 klokuren per week. Ook wil hij de kwalificatie-eisen voor docenten van nieuwkomers laten vervallen. Iedereen mag voortaan lesgeven aan nieuwkomers. Een VOG volstaat.
Het waren turbulente maanden voor onze internationale schakelklas (ISK). En dit wordt komende tijd niet anders, net als voor alle andere ISK’s in Nederland. Snel schakelen, is eigen aan een ISK. Dat maakt deze vorm van onderwijs in zekere zin ook spannend. De afgelopen maanden heeft echter weinig meer te maken met ‘prettige spanning’ en ‘snel schakelen’. Meer met overleven en doen wat mogelijk is. Aan kwaliteit hebben we helaas moeten inboeten. Als je denkt dat bevoegde docenten in het voortgezet onderwijs moeilijk te vinden zijn, voor een ISK zijn ze onvindbaar. Dit betekent dat we zelf opleiden en begeleiden. Ook hierin vinden we onze weg en we slagen er steeds beter in om in korte tijd nieuwe docenten klaar te stomen.
Met de nieuwe maatregel van de minister, ontstaat er een geheel nieuwe werkelijkheid. We hoeven ISK-onderwijs kennelijk niet meer serieus te nemen. Deze kinderen (sommigen nog niet gealfabetiseerd) zouden aan een halve schoolweek genoeg hebben om binnen twee jaar Nederlands, Engels en rekenen te leren. Ook zouden ze in die tijd voldoende schoolse vaardigheden opdoen om vervolgens probleemloos door te stromen naar het regulier onderwijs. Dat de docenten niet bevoegd hoeven te zijn, laten we dan nog maar even buiten beschouwing…
Er is een probleem met de opvang van migranten, dat is duidelijk. Dat probleem beperkt zich niet tot het onderwijs. Maar het begrip ‘gelijke kansen’ zo uithollen dat er op geen enkele manier meer sprake is van een eerlijke start, dat vind ik schrijnend. Met alleen kortetermijndenken lossen we niets op.
Hanneke Lugtenburg, Rector Carmelcollege Gouda Werkzaam bij Carmel sinds: januari 2022. Passies: lezen, sporten en buiten zijn. Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws/ Uitgelicht Tags: Carmelcollege Gouda/ Standpunt/ ISK Vertoningen: 408