Carmel
Twitter LinkedIn Facebook YouTube
Open Search 
  • Menu
Open Search 
  • Carmel
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Identiteit
    • Thema's
    • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws en publicaties
    • Carmel agenda
  • Scholen
  • Werken bij
    • Jouw sollicitatie
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Loopbaanbeleid
    • Ontdek de kracht van Carmel
    • Opleidingsscholen
    • Hybride professional
    • Vacatures
    • Ons scholingsaanbod
  • Intranet
  • Home
Close
Nieuws » Nieuws en publicaties
  • Nieuws en publicaties
  • Carmel agenda

Zoeken in nieuws

 
Zoeken
Watje

Watje

Blog Olaf Koot

donderdag 20 mei 2021

De coronacrisis heeft een flinke wissel getrokken op de samenleving, ook in onderwijsland. We zagen  een versnelde invoering van online lessen, daarna kwamen halve klassen, er was sprake van leerachterstanden. Nieuwe of aangepaste lesprogramma’s werden uit de kast getrokken, extra soepele overgangs- en slagingsregels werden opgetuigd, de hele rataplan.

Het heeft ons ook veel nieuwe mogelijkheden opgeleverd, die anders wellicht vele jaren zouden kosten om definitief in het curriculum op te nemen. Wat heb ik genoten van de halve klassen. Maximaal 15 leerlingen in m’n lokaal, heerlijk! Eindelijk heb ik eens tijd om de leerlingen voldoende en oprechte aandacht te geven. Ik heb ook veel beter in beeld hoe het met m’n schatjes gaat. Dat de andere helft van de klas thuis, online, de les volgt en dat vervolgens betekent dat ik veel minder zicht heb op die helft van de klas, neem ik maar op de koop toe. Hen zie ik tenslotte de volgende les weer fysiek in de klas. 

Ik merk ook dat ik soepeler ben geworden, meer begrip heb voor hun situatie. Boek vergeten? Jammer, maar ik begrijp het best. Het is ook niet niks, om al die dingen elke dag mee te zeulen omdat je niet bij je kluisje mag komen. Opdrachten niet gemaakt? Joh, ik ben al blij dat je er bent, fijn om je te zien. Een watje ben ik geworden. En dat werkt uitstekend, in die kleine klassen met 12 of 13 leerlingen. Ze schreeuwen niet door elkaar, ze zijn nauwelijks afgeleid (want beter zichtbaar), de lesopbrengst is groot en ook zij lijken zich inmiddels in hun lot te hebben geschikt. Ze doen wat ze opdragen wordt, zonder mokken.

Wat dat betreft mag deze coronaregel wel intact blijven: maximaal 15 leerlingen in de les. Als die andere helft online aan het werk gaat, tenminste… Wie weet wat de toekomst ons brengt. In ieder geval hebben we ons door een periode heen gesleept, die deze generatie niet snel zal vergeten. Laten we de verbeteringen, die door nood zijn ingevoerd, blijven gebruiken.
 

Olaf Koot, docent Engels en mentor op Etty Hillesum Lyceum

Wil je meer verhalen lezen?
Check dan carmel.nl/vertel en deel ook jouw verhaal via de button 'Deel jouw ervaring met ons!'.   

Categorieën: Nieuws/ Blogs
Tags: Blog / Olaf Koot
Vertoningen: 717

Categorieën

  • RSS Expand/Collapse Nieuws (241)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Magazine (11)
  • RSS Expand/Collapse Jaarverslag (9)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Publicaties (7)
  • RSS Expand/Collapse Blogs (82)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Video's (0)

Tags

Blog Carmel Magazine College van Bestuur #stelling Peter van Lange Karin van Oort Fridse Mobach Ruimte in verbinding Kennis is maar de helft Kennismakingskatern column jaarverslag Olaf Koot College van Bestuur / Karin van Oort / Blog Raad van Toezicht
Naar boven

Bezoekadres

Drienerparkweg 16
7552 EB  Hengelo (OV)

Postadres

Postbus 864
7550 AW  Hengelo (OV)

Telefoon

Telefoon: 074 - 245 55 55
Fax: 074 - 243 02 44

Privacy statement

E-mail

Algemeen: info@carmel.nl
Pers: f.hoogendijk@carmel.nl

Meer contactgegevens

Twitter LinkedIn Facebook YouTube
Inloggen
Naar boven