Blog Karin van Oort, voorzitter College van Bestuur
donderdag 6 juli 2023
Weer zo’n spannende dag: de examenuitslag van het tweede tijdvak. Fijn dat veel leerlingen binnenkort hun diploma op mogen halen. Maar in heel Nederland liegen de examenresultaten er niet om. Deze zijn lager dan vóór corona. Dat is niet zo vreemd, want deze leerlingen ondergingen tijdens hun schoolperiode drie volle jaren coronaonderwijs.
Sommige leerlingen vonden het oneerlijk dat ze dit jaar geen versoepelingen meer kregen in de vorm van een extra herkansing. Daar valt over te twisten. Er komt nu eenmaal een moment dat je weer terug moet naar pre-coronaregels. Dat zie je dan wel terug in het resultaat. En dat is natuurlijk jammer, als jij die leerling bent. Je was volgend jaar liever naar vervolgonderwijs gegaan. Anders bekeken: op een heel mensenleven is één jaartje extra misschien nog niet zo rampzalig, om het niveau te behalen voor de stap naar vervolgonderwijs.
In de scholen zijn afgelopen jaren NPO-gelden besteed om de gevolgen van corona voor leerlingen zoveel mogelijk te beperken. Komende jaren is er nog een restje over, maar over niet al te lange tijd is het geld op. Hoe gaan we daarmee om? Hierover gingen we in gesprek met een groep Carmelleerlingen.
We vroegen ze wat zij nodig hebben om het goed te kunnen doen op school. Een veel gegeven antwoord was: een goede band met je mentor. Veel scholen versterkten met de NPO-gelden dan ook het mentoraat. Daardoor was er meer aandacht voor de leerling. Ze voelden zich gezien en gesteund. Maar wat doe je als het geld op is? Ga je terug naar hoe het was, of geef je gehoor aan de behoefte van de leerling? De ene mentor is de andere ook niet. Sommige leerlingen gaven aan dat hun mentorles nooit doorgaat. Een andere mentor houdt het bij: ‘Als je me nodig hebt, weet je me te vinden.’ Leerlingen vinden dit ingewikkeld. ‘Moeten we ons nu melden bij die drukke docent?’ Veel liever worden ze uitgenodigd om het gesprek aan te gaan. Ook de leerling die géén onvoldoendes haalt.
Wat is er mooier dan je leerlingen met goede begeleiding dat juiste zetje te geven? Daarom is het zo belangrijk om binnen Carmel weloverwogen keuzes te maken over de extra dingen, die we met NPO konden doen. Wat kunnen we hiervan missen, en wat moet echt een plaats krijgen in ons onderwijskundig, pedagogisch of didactisch concept? Wie het weet, mag het zeggen. Fotografie: Marty van Dijken
Categorieën: Nieuws/ Blogs Tags: College van Bestuur / Karin van Oort / Blog Vertoningen: 457