Rinze Jacobs, docent economie, Potskampstraat, Twents Carmel College, Oldenzaal
donderdag 11 mei 2023
Een nieuw verschijnsel: ChatGPT. Stel een vraag en je krijgt meteen antwoord. Vrijwel foutloos geschreven, al klopt de inhoud (nog) lang niet altijd. Is dit een hulpmiddel voor docenten en leerlingen of juist niet? Denken we nog zelf of gaan we knippen en plakken? Dat is de vraag voor het Carmelpanel, aan de hand van de stelling: 'Chatbots maken leerlingen lui'
Rinze Jacobs, docent economie, Potskampstraat, Twents Carmel College, Oldenzaal ‘In sommige opzichten zijn leerlingen lui. Dat hoort er misschien wel bij, al kan ik me daarover soms echt verwonderen. Een collega liet me zien wat met ChatGPT allemaal kan, leerlingen heb ik er nog niet over gehoord. Ik heb met verbazing staan kijken. We zullen er iets mee moeten, denk ik. Het bestaat, het blijft en je houdt het niet tegen. En dan zie ik zeker mogelijkheden. Mijn leerlingen vinden het fijn om praktisch aan de slag te kunnen, theorie vinden ze saai. Het zou mooi zijn als ChatGPT of een andere vorm van artificial intelligence daar iets zou kunnen betekenen. Dan biedt wat op het eerste gezicht bedreigend lijkt, toch volop nieuwe kansen. Voor de leerlingen zou dat fijn zijn.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: #stelling Vertoningen: 753