Anneroos Veenendaal, leerling vmbo 4, Etty Hillesum Lyceum De Marke, Deventer
donderdag 22 december 2022
Jongeren lezen te weinig, horen (en lezen) we steeds vaker. En dat terwijl goed kunnen lezen en teksten goed kunnen begrijpen noodzakelijk is voor school, vervolgopleiding, beroep en het verdere leven. Wat kan de school hieraan doen? Het Carmelpanel laat hierover zijn gedachten gaan, aan de hand van de stelling:
‘Lezen mag weer een schoolvak worden’
Anneroos Veenendaal, leerling vmbo 4, Etty Hillesum Lyceum De Marke, Deventer ‘De bezorgdheid snap ik. We lezen nauwelijks boeken, of te weinig, het mag best meer. Ik lees zelf niet veel, ik vind lange teksten niet fijn. Maar ik ben heel geïnteresseerd in waargebeurde misdaadverhalen. Als ik die op internet vind, lees ik wel. Ook langere stukken, maar die zijn dan opgebouwd uit korte onderdelen. Met lange lappen tekst zonder plaatjes heb ik moeite. School zou misschien wel kunnen helpen. Niet met een extra vak lezen, maar leraren zouden vaker het initiatief kunnen nemen om een-op-een te ondersteunen. En het scheelt als je voor het maken van een werkstuk of een presentatie zelf het onderwerp mag kiezen. Dan lees je vanzelf meer. Maar een apart schoolvak? Niet doen.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: #stelling Vertoningen: 859