Rinze Jacobs, docent economie, Twents Carmel College Potskampstraat, Oldenzaal
maandag 14 november 2022
Het blijkt uit onderzoeken: jongeren ervaren steeds meer stress. Vaak wijzen ze school aan als één van de oorzaken. Ze noemen bijvoorbeeld de nadruk op presteren en diploma’s, wat eerder faalangst oproept dan stimuleert. Wat kan het onderwijs hiervan leren? Dat vragen we het vernieuwde Carmelpanel, dat reageert op de stelling:
‘Goede begeleiding doet meer dan een goed cijfer’ Rinze Jacobs, docent economie, Twents Carmel College Potskampstraat, Oldenzaal ‘Liever zou ik deze stelling omdraaien: een goed cijfer begint bij goede begeleiding. Ik ben een zij-instromer, heb zeventien jaar in de retail gewerkt. Vanuit dat perspectief zou ik hebben gezegd dat je in je beroep altijd te maken krijgt met afspraken, doelen, prestaties en deadlines. Daar moeten we op voorbereiden, ook omdat onze leerlingen op stage gaan. Maar als docent zeg ik er nu wel iets bij: goede begeleiding is essentieel. Meer kijken naar wat de leerling nodig heeft, meer uitleg, hulp bij het leren leren, coaching om na twee coronajaren weer op school mee te draaien. Daar ligt voor ons een belangrijke taak. Maar niet vrijblijvend, de samenleving vraagt nu eenmaal om diploma’s.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: Carmel Magazine/ #stelling Vertoningen: 752