Erni Oostendorp, lid ouderraad, Marianum, Lichtenvoorde/Groenlo
dinsdag 8 november 2022
Het blijkt uit onderzoeken: jongeren ervaren steeds meer stress. Vaak wijzen ze school aan als één van de oorzaken. Ze noemen bijvoorbeeld de nadruk op presteren en diploma’s, wat eerder faalangst oproept dan stimuleert. Wat kan het onderwijs hiervan leren? Dat vragen we het vernieuwde Carmelpanel, dat reageert op de stelling:
‘Goede begeleiding doet meer dan een goed cijfer’ Erni Oostendorp, lid ouderraad, Marianum, Lichtenvoorde/Groenlo ‘Ik heb mijn kinderen gevraagd wat ze van deze stelling vinden. Daar kwamen uiteenlopende antwoorden op, het verschilt per kind. Ik heb meegemaakt dat ze elke week wel iets van school hadden. Dan hadden ze echt het gevoel voortdurend achter de feiten aan te lopen en voor niets anders nog tijd te hebben. Er valt volgens mij veel te verbeteren als verschillende secties hun planningen onderling afstemmen, zodat niet alle toetsen op elkaar volgen. En met goede begeleiding kan de stress verder afnemen. Dat betekent nog meer aandacht voor de leerling en wat die nodig heeft. En meer oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Een cijfer is soms nodig, maar het is een momentopname.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: Carmel Magazine/ #stelling Vertoningen: 537