Nolan Dekker, leerling vwo 6, Augustinianum, Eindhoven
dinsdag 1 november 2022
Het blijkt uit onderzoeken: jongeren ervaren steeds meer stress. Vaak wijzen ze school aan als één van de oorzaken. Ze noemen bijvoorbeeld de nadruk op presteren en diploma’s, wat eerder faalangst oproept dan stimuleert. Wat kan het onderwijs hiervan leren? Dat vragen we het vernieuwde Carmelpanel, dat reageert op de stelling:
‘Goede begeleiding doet meer dan een goed cijfer’ Nolan Dekker, leerling vwo 6, Augustinianum, Eindhoven ‘Hier ben ik het wel mee eens. Onze school heeft ons goed opgevangen en begeleid tijdens de coronalockdowns en de terugkeer naar school. Al ben ik die periode zelf goed doorgekomen, bij verschillende klasgenoten zijn de motivatie en de discipline door de onlinelessen weggelekt. Dat tekent het belang van goede begeleiding, die overigens positieve en negatieve effecten kan hebben. Positief is dat je meer zelfvertrouwen krijgt en een stevige basis om verder te gaan. Dat kan stress verminderen. Maar het risico is dat je van die begeleiding afhankelijk wordt. Wat als die wegvalt? Je moet dus steeds ook leren zelfredzaam te zijn, en je eigen verantwoordelijkheid te kennen en nemen.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: Carmel Magazine/ #stelling Vertoningen: 810