Anneroos Veenendaal, leerling vmbo 4, Etty Hillesum Lyceum De Marke, Deventer
dinsdag 25 oktober 2022
Het blijkt uit onderzoeken: jongeren ervaren steeds meer stress. Vaak wijzen ze school aan als één van de oorzaken. Ze noemen bijvoorbeeld de nadruk op presteren en diploma’s, wat eerder faalangst oproept dan stimuleert. Wat kan het onderwijs hiervan leren? Dat vragen we het vernieuwde Carmelpanel, dat reageert op de stelling: ‘Goede begeleiding doet meer dan een goed cijfer’
Anneroos Veenendaal, leerling vmbo 4, Etty Hillesum Lyceum De Marke, Deventer ‘School is voor veel leerlingen echt een stressfactor. Sommige docenten maken het ons niet gemakkelijk. Ik heb soms het gevoel dat ze vinden dat we 24/7 met school bezig moeten zijn. Dat geeft druk. Een voorbeeld: wij hebben een halfjaar geen rekenen gehad. Nu moet dat opeens versneld, met elke week een toets. Wij moeten dus voor de gevolgen opdraaien. Het zou beter zijn als beide partijen elkaar vaker opzoeken. Als een leerling stress ervaart, kijk dan als school ook naar de persoon om het vak of het cijfer heen. Voor ons als leerlingen geldt: trek aan de bel als je stress ervaart. Dat doen velen niet. Als je niet durft, vraag het dan je ouders. Zo kun je er zelf ook iets aan doen.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: Carmel Magazine/ #stelling Vertoningen: 761