Brede Werkgroep Waardengericht Leren
donderdag 9 april 2015
Als docent word je dagelijks geconfronteerd met heel verschillende situaties waar van jou meteen een antwoord op wordt verwacht. Zo ben je als mens direct betrokken bij de vaak zo onverwachte maar betekenisvolle vragen van leerlingen. En wat is dan jouw reactie? Kijkend naar deze dagelijkse werkelijkheid van docenten heeft Carmel het Titus Brandsma Instituut (TBI) de opdracht gegeven om voor haar medewerkers een leergang “Bezielde professionaliteit” te ontwikkelen.
De eerste module “Aandacht” is inmiddels gereed en zit nu in een testfase. Medewerkers van verschillende scholen zijn benaderd om mee te werken. Donderdag 26 maart 2015 was de startbijeenkomst. Een mooie bijeenkomst waar het materiaal is gepresenteerd en men zich heeft verdiept in het digitale forum. De bijeenkomst is afgesloten met het “goede gesprek” aan de hand van een tekst van Titus Brandsma (karmeliet): ‘Kennis is maar de helft’. Het leidde tot een prachtig gesprek over aandacht voor leerlingen.
De deelnemers gingen enthousiast naar huis en gaan de komende twee maanden met het materiaal aan het werk. Zij benaderen daarbij zeker ook collega’s uit hun school. In juni 2015 sluit Carmel de pilot af met een evaluatiebijeenkomst. We hopen dat deze module aan het begin van het nieuwe schooljaar voor meer medewerkers beschikbaar komt.
De Brede Werkgroep komt vijf keer per jaar bijeen. Werk je bij Carmel en heb je interesse om deze bijeenkomsten bij te wonen? Neem dan contact op met Sylvia Goossens of Franciska Soepboer, adviseurs bestuursbureau. > Carmelmedewerkers kunnen het document 'Kennis is maar de helft' vinden op het Carmel Intranet onder Platform, Waardengericht Leren, Bezielde professionaliteit.
Categorieën: Nieuws/ Uitgelicht Tags: Brede Werkgroep Waardengericht Leren Vertoningen: 4533