Gezamenlijke ambities van een solidair verbond
zondag 18 september 2011
Stichting Carmelcollege doet vaak denken aan een federaal statenverband. Binnen gezamenlijk bepaalde kaders hebben de afzonderlijke scholen een grote mate van beleidsvrijheid, om recht te doen aan hun eigen plaatselijke en regionale omstandigheden. Koers 2014, opvolger van het vorige document Koers 2007-2013, laat zien hoe het collectief daaraan in de komende jaren vorm en inhoud wil geven.
Concreet In vergelijking met eerdere Koersdocumenten is het echter totaal anders. Vooral door de verrassende concreetheid. Het College van Bestuur verwoordt welke doelstellingen nog in 2011 bereikt moeten zijn, en welke in 2014. Dat varieert van een nieuwe missietekst nog dit jaar tot en met herkenbaarheid van missie en kernwaarden in alle grote onderdelen van beleid in 2014. En van de invoering van jaarlijkse leerlingenprijzen voor excellent presteren en Carmelbeurzen voor leerlingen tot en met toelagen voor jaarlijks tien docenten als stimulans voor een promotie of publicatie. ‘Talentoptimalisatie’ is het woord dat hierbij past.
Identiteit Koers 2014 kan daarom óók worden gezien als een nadere identiteits- en plaatsbepaling van Stichting Carmelcollege. In die context wordt de ambitie uitgesproken om meer dan gemiddeld te scoren. De echo van de boodschap van minister Van Bijsterveldt: ‘De basis op orde, de lat omhoog’, klinkt in bijna elke pagina door. De lat gaat aantoonbaar omhoog, op alle denkbare onderdelen. Van examenresultaten tot en met werkgeverschap, bestuurlijke organisatie en – verantwoording, ict en huisvesting. Carmel wil “als werkgever en als bestuur voor al onze leerlingen en medewerkers aantoonbaar van toegevoegde waarde zijn.”
Gezamenlijkheid Opvallend is daarbij de grote nadruk op de gezamenlijkheid. “Carmel als kennisalliantie”, noemt Koers 2014 dat, en “Carmel als solidair verbond.” Stichting en scholen gaan centraal inkopen en elkaar stimuleren door “Carmelinterne visitatie.” Nog in 2011 komt er een “Carmelbrede regeling van solidariteit” om scholen in problemen in staat te stellen om zich weer op te richten. Bovendien werken alle scholen eigen koersdocumenten uit, die al net zo concreet zullen zijn.
Veelkleurigheid Die schooleigen vertalingen waarborgen tegelijkertijd de veelkleurigheid van de organisatie. Al zijn de kaders bepaald, de scholen maken eigen keuzes op grond van eigen prioriteiten. Die ruimte was er altijd, maar is nu wellicht nog sterker verankerd. Ze is de vertaling van de kernwoorden ‘heel de mens, iedere mens en alle mensen’ uit de missie en doet recht aan de verschillen tussen de omgevingen waarin de afzonderlijke Carmelscholen hun werk verrichten. ‘Maar op alle niveaus spreken het bestuur, de scholen en het bestuursbureau dezelfde taal en werken zij aan dezelfde ambitie.’ Die meetbaar, maar vooral merkbaar moeten zijn.
> Lees Koers 2014
> Download printversie
Categorieën: Carmel Publicaties Tags: Koers Vertoningen: 10142