Koers 2025
dinsdag 28 januari 2025
We zijn alweer halverwege de looptijd van Koers 2025, het strategische plan van Stichting Carmelcollege als geheel. Tijd voor een tussenbalans: waar staan we en wat zijn de volgende stappen? Van koersplannen voor een grote organisatie wordt nogal eens gezegd dat ze vaag en abstract zijn. Het klopt dat in Koers 2025 niet staat wat er op jouw school gaat gebeuren, reageert bestuurder Jan Kees Meindersma. “Daar moet iedere school vooral zélf invulling aan geven. Toch raakt Koers rechtstreeks de praktijk, doordat het richting geeft aan jouw en mijn handelen. Gaat jouw aardrijkskundeles over méér dan theorie? Dan ben je bezig met Koers. Zorg jij voor meer context in je lessen? Ook dan ben je bezig met Koers.”
“We willen met Carmel een stabiele koers varen”, licht Jan Kees toe. “Daar passen geen radicale koerswijzigingen bij. Maar het blijft wel belangrijk om langetermijndoelen vast te leggen in een plan. Dat helpt om zaken stap voor stap voor elkaar te krijgen.” Ook vinger aan de pols houden hoort daarbij. Daarom is halverwege de looptijd een tussenstand opgemaakt. Onderzoekers van de Universiteit Twente brachten de voortgang in kaart.
“Uit deze ‘midterm review’ blijkt dat we op sommige punten al veel hebben bereikt”, zegt Jan Kees. “We hebben bijvoorbeeld grote stappen gemaakt in het vormgeven aan een veilige leeromgeving en in de samenwerking met andere onderwijssectoren, zoals primair onderwijs en mbo. Op andere punten hebben we echt nog stappen te zetten. Mede doordat corona voor vertraging heeft gezorgd.”
Wat zijn dan punten waarop er de komende jaren een tandje bij moet? Jan Kees: “Behalve het werken aan basisvaardigheden – dat is bij iedereen wel bekend – is dat bijvoorbeeld onze ambitie om de stem van de leerling meer te laten klinken. Traditioneel zitten leerlingen in een leerlingenraad, panel of klankbordgroep waar ze achteraf hun mening geven over onderwijsaanbod of schoolbeleid. Vóóraf meepraten gebeurt veel minder. Terwijl je ook kunt vragen: ‘Hoe kunnen we het leren motiverender maken? Hoe denken jullie over AI?’ Ook aan de voorkant willen we de stem van de leerling horen.”
Een ander voorbeeld is het vergroten van zelfsturing van leerlingen en de flexibiliteit van het onderwijs daarbij. “Daar zijn positieve voorbeelden van te zien, maar het heeft echt nog ontwikkeling nodig. Als wij willen dat leerlingen meer verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces, dan moeten we ze daarvoor in het onderwijs ook de ruimte geven, bijvoorbeeld door meer variatie aan te bieden.”
Het is aan scholen en schoolteams om op deze doelen een tandje bij te zetten, zegt Jan Kees tot slot. “Koers 2025 is van ons allemaal. We hebben dit plan met een grote gemeenschap binnen Carmel opgesteld, nu is het aan ons om onszelf bij de les te houden en in de waan van de dag steeds weer te bedenken: waar waren we ook weer mee bezig? Wat willen we écht? Naar aanleiding van de midterm review hebben we ‘focuspunten’ opgesteld die ons daarbij helpen. Wat zijn de belangrijkste dingen waar we de komende tijd vooral onze aandacht op willen richten? Natuurlijk met als allerhoogste doel: goed onderwijs voor onze leerlingen, in prettige gebouwen in een fijn werkklimaat!” Meer weten? Check koers.carmel.nl om de beknopte én een uitvoerige versie van Koers 2025 te lezen. Tekst: Suzanne Visser Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: Koers 2025/ Hoe ging het verder met... Vertoningen: 14