Blog Fridse Mobach
donderdag 28 september 2017
Van alle boeiende onderwerpen waar ik me deze weken heb beziggehouden wil ik de volgende met jullie delen:
Onze jongste is 14 jaar oud en een jongen. Zoals veel jongens van die leeftijd weet hij precies hoeveel hij moet doen, in huis, op school, etc. Niet te weinig, maar zeker ook niet teveel, het is een jong van het calculerende soort, een beetje lauw, zoals zovelen. Bij thuiskomst na een werkdag tref ik hem meestal achter de Playstation aan en eenmaal samen aan tafel vraag ik hem: hoe was je dag, heb je nog wat teruggekregen? Vaak heeft hij wel een cijfer van het een of andere vak terug gehad. Hij legt dan mij dan steevast uit dat het behaalde wat tegenvallende cijfer precies genoeg is om zijn gemiddelde op peil te houden en ziet aan mijn blik meestal wel dat ik me daar niet geheel in kan vinden. Mijn puzzel is hoe ik hem gemotiveerd krijg de lat hoger te leggen en daar vond ik het volgende op. Op het werk doen we aan risicomanagement, hoe gevoelig is Stichting Carmelcollege voor leerlingdaling, loonkostenstijging etc. Die gevoeligheidsanalyse heb ik samen met hem op zijn gemiddelde schoolcijfers uitgevoerd: hoe gevoelig ben je voor het halen van een 3 voor een proefwerk op een kernvak? Sta je dan gelijk op zitten blijven? Je zag hem denken, en zijn berekende werkwijze begon te schuiven. Hij dacht: "Als ik een zeven sta, ben ik minder gevoelig voor een uitglijder, dus een zeven wordt het nieuwe zes". Trots vertelde hij aan de volgende dag aan tafel dat hij een nieuwe zes had gehaald. Lijkt hij toch op zijn vader.
Het onderwijs ontzorgen met ICT, dat beoogt de op te richten inkoopcoöperatie. Samen met andere schoolbesturen van PO en VO is dit initiatief genomen. Digitaal lesmateriaal en ICT zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. De ICT-infrastructuur moet dan ook goed geregeld zijn, zodat toepassingen en digitale toetsen probleemloos werken tegen een acceptabele prijs-kwaliteitverhouding. Als we als schoolbesturen de krachten bundelen en samenwerken, wordt het voor commerciële aanbieders aantrekkelijker een bij het onderwijs passend aanbod van producten en diensten te bieden. Inmiddels zijn er heel veel schoolbesturen aangesloten, in totaal verzorgen die besturen het primair en voortgezet onderwijs aan ruim 2,5 miljoen leerlingen. De taaie fase van dit initiatief is aangebroken, denk ik, zittend in een anonieme zaal in de Utrechtse jaarbeurs. Alle puzzelstukjes moeten nu precies goed gaan vallen: de steun van het ministerie, de PO- en VO-raad, de rol van Kennisnet, Surf en natuurlijk al die scholen. De belofte die dit initiatief in zich draagt maakt dat ik dat ik mijn steun van harte verbind aan dit initiatief en mijn medewerking voor het vervolg toezeg.
Carmel gebruikt het leerlingadministratiesysteem SOM van de leverancier Topicus. In een ver verleden heeft Carmel bijgedragen aan de voorloper van dit pakket. Dit pakket wordt nu door veel scholen in het land gebruikt en die scholen hebben zich verenigd in een gebruikersvereniging samenSOM. Als lid van het bestuur van deze vereniging mag ik me bekreunen om de gezamenlijke kennisuitwisseling tussen de leden van de vereniging te bevorderen én om de leverancier te helpen de juiste koers te varen. Dat laatste gaat een stuk makkelijker als verenigde scholen dan als individuele school, al ben je zo groot als Carmel. In de bestuursvergadering hebben we een klap gegeven op het voorstel om de tevredenheid van de gebruikers (docenten, leerlingen en applicatiebeheerders) van SOM te meten. Dit najaar wordt dat onderzoek uitgevoerd. Ik ben benieuwd of de vele verbeteracties naar aanleiding van het vorige onderzoek effect hebben en inderdaad hebben geleid tot meer positiviteit. Dan hebben onze gezamenlijk inspanningen ook echt effect gehad. Fridse Mobach Lid College van Bestuur
Categorieën: Nieuws/ Blogs/ Uitgelicht Tags: College van Bestuur/ Blog Vertoningen: 2414