Column Fridse Mobach
woensdag 18 september 2019
"Een goed begin is het halve werk Maar een goed begin is maar de helft De tweede helft, maar ikke hoef geen help"
Vroeger, toen ik nog naar de middelbare school ging, was alles nog overzichtelijk. Een duidelijk rooster, met lesuren, huiswerk, SO’tjes, proefwerken, een belboom en na de middelbare had je nog volop tijd om te studeren. Vier, vijf of zoals in mijn geval, zelfs zes jaar. Vroeger was de leraar nog gewoon leraar en de leerling een leerling die in busopstelling plaatsnam in de klas. Vroeger moest je stapels boeken kaften.
En de jeugd van tegenwoordig? Zit vast ook nog wel regelmatig verveeld te zijn in de busopstelling in de klas en heeft ook nog regelmatig proefwerken en kaft nog steeds boeken. En een goede relatie tussen leraar en leerling is ook nog steeds cruciaal. Maar wie goed kijkt ziet ook veel nieuws. Bijvoorbeeld het besef dat kennis maar de helft is. Om succesvol te zijn in de vervolgstudie draait het naast kennis vergaren ook om leren leren. Dat de toetsen steeds meer gericht zijn op feedback en evaluatie. Dat we de leerling regie gunnen om de eigen leerroute te bepalen en dat dat bijdraagt aan zijn motivatie. En dat BYOD en LiFo het nieuwe normaal zijn. Het draait steeds meer om waar de leerling staat en wat hij nodig heeft.
Een goed begin van vernieuwing in het onderwijs is gemaakt, en dat is het halve werk, maar ook pas de helft. Goede tweede helft gewenst, en laten we vooral elkaar blijven helpen! Fridse Mobach Lid College van Bestuur
Categorieën: Nieuws/ Blogs Tags: College van Bestuur/ column/ Fridse Mobach Vertoningen: 1602