Carmel
Twitter LinkedIn Facebook YouTube
Open Search 
  • Menu
Open Search 
  • Carmel
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Identiteit
    • Thema's
    • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws en publicaties
    • Carmel agenda
  • Scholen
  • Werken bij
    • Jouw sollicitatie
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Loopbaanbeleid
    • Ontdek de kracht van Carmel
    • Opleidingsscholen
    • Hybride professional
    • Vacatures
    • Ons scholingsaanbod
  • Intranet
  • Home
Close
Nieuws » Nieuws en publicaties
  • Nieuws en publicaties
  • Carmel agenda

Zoeken in nieuws

 
Zoeken
#CarmelHattie

#CarmelHattie

Column Karin van Oort

donderdag 19 december 2019

Ik zit nog na te genieten van de Carmel Hattiedag die plaatsvond in november. Professor John Hattie komt jaarlijks naar Nederland voor het congres ‘Leren zichtbaar maken’. Dit jaar was het Carmel gelukt om een exclusief programma met Hattie te organiseren voor 300 Carmelmedewerkers. Een mooie mix van docenten, schoolleiders en leerlingen kwam vol verwachting samen.

Hatties passie voor goed onderwijs spat ervanaf. Hij zegt mooie dingen: hij erkent de professionaliteit van de docent, maar benadrukt ook onderzoek over onze impact op het leren van leerlingen. Hij legt de vinger op de zere plek. Het mooie is dat hij niet de discussie aangaat over welke onderwijsrichting het beste is, zijn vraag is simpel: kan jij als docent zichtbaar maken dat al jouw leerlingen leerwinst bereiken door wat jij doet? Je zit in de zaal op het puntje van je stoel. Niet alleen omdat zijn Australische accent opperste concentratie vergt, maar ook omdat er momenten zijn waarop je denkt: ‘Oeps, ik heb gisteren ook gezegd: “Ik leg het je nog een keer (op dezelfde wijze) uit.”’ Weinig impactvol en niet erg stimulerend…

Maar ook zoveel mooie voorbeelden hoe het wél kan en zijn onwrikbaar geloof in de groei van de kwaliteit in de dialoog tussen leraar en leerling. Hij reageert een beetje geïrriteerd op een vraag over het effect van klassengrootte: ‘Jij als docent bent véél belangrijker. Als jij het verschil maakt in een klas van 30 leerlingen, dan wil je toch geen van deze leerlingen beroven van jouw impact op hun leren?’ Wel een moeilijke boodschap als je weet dat je als docent topsport moet bedrijven om in een klas van 30 leerlingen iedereen passende aandacht te geven.

Vanwege de prikkelende boodschap blijft deze dag nog rondzoemen in mijn hoofd. Maar gelukkig geeft Hattie je ook een handvat: begin morgen door de klas in te stappen en werkelijk in beeld te brengen wat de impact is van jouw handelen. Dat is stap 1!

Karin van Oort
Voorzitter College van Bestuur

Categorieën: Nieuws/ Blogs
Tags: College van Bestuur / column / Karin van Oort
Vertoningen: 1793

Categorieën

  • RSS Expand/Collapse Nieuws (237)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Magazine (13)
  • RSS Expand/Collapse Jaarverslag (10)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Publicaties (8)
  • RSS Expand/Collapse Blogs (73)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Video's (0)

Tags

Carmel Magazine Blog College van Bestuur #stelling Karin van Oort Fridse Mobach Peter van Lange Ruimte in verbinding Kennis is maar de helft jaarverslag Kennismakingskatern College van Bestuur / Karin van Oort / Blog Olaf Koot Blog College van Bestuur column
Naar boven

Bezoekadres

Drienerparkweg 16
7552 EB  Hengelo (OV)

Postadres

Postbus 864
7550 AW  Hengelo (OV)

Telefoon

Telefoon: 074 - 245 55 55
Fax: 074 - 243 02 44

Privacy statement

E-mail

Algemeen: info@carmel.nl
Pers: f.hoogendijk@carmel.nl

Meer contactgegevens

Twitter LinkedIn Facebook YouTube
Inloggen
Naar boven