Hoe ging het verder met...
woensdag 18 september 2019
Carmelscholen die werken met bepaalde lesmethodes van drie grote uitgevers, krijgen deze methodes voortaan geleverd volgens het LiFo-model. Daarmee kunnen ze beter inspelen op individuele behoeften van leerlingen.
Hoe zorgen we dat onze leermiddelen optimaal bijdragen aan de onderwijskwaliteit? In antwoord op die vraag bedacht Stichting Carmelcollege een nieuw leermiddelenconcept, het Licentie-Foliomodel (LiFo). Vorig jaar werd besloten zoveel mogelijk lesmethodes volgens dit model te laten aanbieden. Met de uitgevers Malmberg, Thieme en Noordhoff zijn inmiddels contracten gesloten. Scholen die voor leermiddelen van deze uitgevers hebben gekozen, kregen hun materiaal na de zomer in principe voor alle leerjaren op deze nieuwe manier geleverd.
In het LiFo-model krijgen leerlingen een licentie voor ál het digitale lesmateriaal van een methode. Daardoor kunnen ze zonder problemen met materiaal van een ander leerjaar of niveau werken. Als de docenten dat willen, krijgen de leerlingen daarnaast papieren leerboeken (folio), die als verbruiksmateriaal functioneren: ze worden eigendom van de leerlingen.
Flexibele leermiddelen stimuleren innovatie en maatwerk, zegt adviseur Ellen Brinkman van het bestuursbureau. ‘In Koers 2020 streeft Carmel naar meer gepersonaliseerd leren voor leerlingen en meer professionalisering voor medewerkers. Beide ontwikkelingen ondersteunen we met LiFo. Het idee is dat uitgevers en docenten leren van elkaar: de uitgevers begeleiden docenten bij het gebruik van het digitale materiaal en zelf ontvangen ze feedback van docenten.’
De start van LiFo volgt op pilots in 2017-2018 en 2018-2019. Niet alles verliep op rolletjes. Zo spanden enkele distributeurs na de “marktconsultatie” - waarin uitgevers en distributeurs konden aangeven in hoeverre zij aan de wensen van Carmel tegemoet konden komen – rechtszaken aan. Zij voelden zich in hun concurrentiepositie benadeeld. In januari 2019 gaf de rechter Carmel in alle opzichten gelijk. Ook kwamen tijdens de pilots verbeterpunten naar voren. Sommige zijn inmiddels opgelost: ‘Scholen zijn blij dat het bestelproces via één website verloopt en dat al het foliomateriaal voortaan door één distributeur bij leerlingen thuis wordt afgeleverd’, zegt Brinkman. Wel blijft de toegang tot het digitale materiaal een aandachtspunt. Verder kampen sommige scholen met hardwarevragen (hebben we voldoende laptops?).
‘Het goede nieuws is dat tijdens de Carmel Leermiddelenmarkten bleek dat scholen bewuster bezig zijn met de inzet van leermiddelen’, zegt Brinkman. ‘Dit najaar evalueren we eerst het bestel- en leveringsproces. Daarna kijken we hoe Carmeldocenten het best ondersteund kunnen worden bij het gebruik van de leermiddelen in de praktijk. Het liefst haken we aan bij andere ontwikkelingen, zoals formatief toetsen. Ook willen we op Carmelniveau samen met de uitgevers landelijke docentenbijeenkomsten organiseren over het werken met Lifo-methodes.’
Categorieën: Nieuws Tags: LiFo/ Licentie-Foliomodel Vertoningen: 2035