Standpunt
maandag 26 september 2022
"Leerlingen naar hun mening vragen en dat vertalen naar concrete actie." Dat is de belangrijkste boodschap van de drie vwo-bovenbouwleerlingen Cüneyt, Jonah en Marlein tijdens een gesprek met mij over leerlingenparticipatie. Het nieuwe leerlingenstatuut van Scholengroep Carmel Hengelo is zojuist vastgesteld. Mooi dat de rechten en plichten van leerlingen zijn vastgelegd. Maar er is meer nodig: geen woorden maar daden. Ik besloot voor mijn Standpunt in gesprek te gaan met drie leerlingen.
Leerlingenparticipatie is wat mij betreft een ervaringsonderdeel van burgerschap: leerlingen ervaren hoe inspraak en besluitvorming in de dagelijkse schoolpraktijk werkt. Hoe ver staat het daarmee binnen onze scholengroep? Cüneyt en Jonah zijn zeer positief over Lyceum de Grundel en Marlein is dat ook over Twickel College Hengelo. Ze zijn blij met hun gemaakte schoolkeuze en denken graag positief-kritisch mee om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten bij de lessen, de scholen en de scholengroep.
Marlein houdt van veel afwisseling in de les. Zij wil het liefst verschillende dingen doen. Het helpt haar om samen met de docent opdrachten te maken. Jonah geeft aan geen moeite te hebben met 45 minuten heldere uitleg. En als je het snapt, dan kun je de les overslaan. Soms kunnen projecten ook nuttig en aantrekkelijk zijn volgens Cüneyt. De drie vwo’ers raden docenten aan om regelmatig naar de mening van de leerlingen te vragen om zo hun lessen nog beter op hen af te stemmen. Als leerlingen merken dat ze echt invloed hebben, neemt hun betrokkenheid toe. Daarnaast is het van belang om leerlingen bij levensbeschouwing en maatschappijleer na te laten denken over maatschappelijke thema’s en politieke vraagstukken.
Binnen de scholen zijn leerlingenraden actief. Deze houden zich onder andere bezig met activiteiten voor leerlingen, zoals Valentijnsdag en Sinterklaas. De leerlingenraad wordt nog onvoldoende gebruikt om leerlingen mee te laten debatteren over ideeën die in de school leven. Hier ligt volgens de drie vwo’ers een mooie kans.
Cüneyt en Marlein zijn beide lid van de centrale medezeggenschapsraad. Zij vinden het interessant om mee te praten over beleidsvorming binnen onze scholengemeenschap en behartigen op die wijze de belangen van leerlingen. Best ingewikkeld werk, maar ook heel leerzaam.
De drie vwo’ers hebben een aantal tips voor mij: maak het leerlingenstatuut bekend bij alle leerlingen, stimuleer leerlingen om mee te denken en hun mening te geven, ga als schoolleiding en directie regelmatig in gesprek met leerlingen en zorg voor vervolgacties, en nodig leerlingen actief uit om mee te doen in leerling- en medezeggenschapsraden. Fijn om van deze leerlingen alvast een voorproefje te horen van onze opdracht voor 2022-2023: werk maken van burgerschap en leerlingenparticipatie.
Johan Supèr Rector Scholengroep Carmel Hengelo Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws Tags: burgerschap/ Scholengroep Carmel Hengelo/ Standpunt/ leerlingenparticipatie Vertoningen: 427