Inclusiviteit bij Carmel
donderdag 9 december 2021
Inzetten voor het recht om jezelf te zijn Op initiatief van het leerlingbestuur en enkele docenten heeft het Twents Carmel College locatie Lyceumstraat sinds kort een Gender & Sexuality Alliance: een verbond tussen mensen met allerlei oriëntaties op het gebied van gender en seksualiteit.
Bij de net opgerichte Gender & Sexuality Alliance (GSA) op Twents Carmel College locatie Lyceumstraat wisten ze kort voor de herfstvakantie niet wat hen overkwam. Een mailtje naar alle leerlingen, wat posters in de gangen, een bijeenkomst op Coming Out Day, en ineens had de groep er achttien leden bij. ‘Ook leerlingen die nog niet volledig uit de kast zijn’, zegt Noëlle Vaanholt (6 vwo). De accepterende sfeer binnen de GSA-bijeenkomsten betekent veel voor deze leerlingen: ‘Je ziet een last van hun schouders vallen: iedereen voelt zich vrij en comfortabel. Het heeft lang geduurd voordat ik eruit was hoe het bij mij zit (ik ben nonbinair en lesbisch) en ik had het heel fijn gevonden als er tijdens mijn struggles zo’n groep was geweest. Je hebt toch het gevoel dat iedereen normaal is en jij als enige afwijkt.’
Dat laatste is precies wat Guus van der Kramer uit 4 vwo met zijn inzet voor de GSA hoopt te veranderen. Hetero en cisgender (iemand van wie de genderidentiteit overeenkomt met het geboortegeslacht) worden vaak nog als de standaard gezien (“normativiteit”). Terwijl het geen kwestie is van normaal of afwijkend; iederéén is anders, zegt Guus. ‘Ik ben mezelf, ik ben geen “typische jongen”. En ik wil me inzetten voor het recht van anderen om ook zichzelf te zijn. Net zolang totdat er inclusiviteit is, totdat we met zijn allen vinden dat “anders” mooi is om te zien.’ Volgens wiskundedocent Mark Timmer, die de GSA op Twents Carmel College begeleidt, zijn mensen zich vaak niet bewust van de normativiteit in de wereld om hen heen. ‘Als het bij een wiskundesom in het boek gaat over een “stelletje”, is dat bijvoorbeeld altijd een jongen en een meisje. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Daarover willen we met de GSA tot denken aanzetten.’
Een eerste stap is om op internationale bewustwordingsdagen voor gender en seksualiteit bij de school een passende vlag te hijsen: de bekende regenboogvlag op Paarse Vrijdag, een oranje-wit-roze vlag op de dag voor lesbische seksualiteit, een gele met een open paarse cirkel op de dag voor intersekse, enzovoort. ‘Leerlingen vragen wat zo’n vlag inhoudt en dan heb je meteen een gesprek’, zegt Mark. Ook gaan leerlingen uit de GSA binnenkort in gesprek met vaksecties binnen het Twents Carmel College. ‘Een geweldig idee’, vindt Mark. ‘Ik ben zelf homo en ik zal een leerling die ik een ander voor “homo” hoor uitschelden, altijd hierop aanspreken. Dat levert waardevolle gesprekken op. Vanuit mijn eigen ervaring is dit makkelijk, maar er zijn vast ook collega’s die niet zo goed weten hoe ze het gesprek kunnen aangaan en waarom dat hard nodig is.’
Steun van de schoolleiding is belangrijk om gender- en seksuele inclusiviteit te bereiken, vinden Guus, Noëlle en Mark. ‘Hier op school is die steun er gelukkig’, zegt Mark. ‘Dat helpt bij wat we willen als GSA. Om te beginnen dat leerlingen een veilige plek hebben waar ze met hun vragen terechtkunnen en waar ze aan leerlingen die verder zijn in hun zoektocht, zien dát je verder kunt komen. Maar vooral ook dat alle leerlingen en docenten gaan inzien hoe mooi het is als iedereen zichzelf kan zijn.’
Meer weten of doen? Kijk op cocindeklas.nl of gsanetwerk.nl. ‘Diversiteit is dat je wordt uitgenodigd voor het feestje, inclusie is dat iemand je ten dans vraagt’ > Lees ook het artikel 'Verschillen in inzetbaarheid' > Lees ook het artikel 'Verschillen in taal en cultuur' Tekst: Suzanne Visser Fotografie: Marty van Dijken Visagie: Janny Rison
Categorieën: Nieuws/ Uitgelicht Tags: Inclusiviteit Vertoningen: 1009