Huub Aman, leerling atheneum 4, Carmel College Salland, Raalte
dinsdag 26 april 2022
Titus Brandsma, één van de oprichters van Stichting Carmelcollege in 1922, wilde onderwijs dat verder kijkt dan cijfers en prestaties. Dat vinden we nu, 100 jaar later, nog steeds: een Carmelschool moet de leerling voorbereiden op het héle leven. Moeten we dáár dan óók op beoordeeld worden? Voor het Carmelpanel de stelling:
‘Carmelleerlingen zouden ook een rapportcijfer moeten krijgen voor hun persoonlijke groei en ontwikkeling’
Huub Aman, leerling atheneum 4, Carmel College Salland, Raalte ‘Ik had eerst ‘eens’ in gedachten. Zo’n rapportcijfer kan een extraatje zijn, een bevestiging. Maar nu ik er langer over nadenk: waarop moet je dat cijfer baseren? En wie geeft het? Wat is dan het verschil tussen een 7.6 en een 7.7? Dan de volgende vraag is: als persoonlijke groei en ontwikkeling zo belangrijk zijn, waarom is er dan in die 100 jaar nooit een rapportcijfer voor ontwikkeld? De stelling klinkt best aantrekkelijk, maar wordt steeds lastiger. Misschien hoeft zo’n cijfer helemaal niet. Als een leerling minder goed gaat, is er hulp. Anderen redden zichzelf vaak wel. Zo kom ik uit bij neutraal. Ik kan niet zeggen dat ik het oneens ben, maar eens ben ik het evenmin.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Marty van Dijken
Categorieën: Nieuws Tags: Carmel Magazine / #stelling Vertoningen: 400