Carmel
LinkedIn Facebook YouTube
Open Search 
  • Menu
Open Search 
  • Carmel
    • Organisatie
    • Identiteit
    • Thema's
    • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws en publicaties
    • Carmel agenda
  • Scholen
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Sollicitatieproces
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Ontdek de kracht van Carmel
    • Loopbaanbeleid
    • Carmel Academie
    • Opleidingsscholen
    • Hybride professional
  • Intranet
  • Home
Close
Nieuws » Nieuws en publicaties
  • Nieuws en publicaties
  • Carmel agenda

Zoeken in nieuws

 
Zoeken
Heb jij de petitie al getekend?

Heb jij de petitie al getekend?

Kansen verkleinen

vrijdag 23 mei 2025

Onze eindexamenleerlingen werkten de afgelopen weken keihard. Sommigen gingen zelfverzekerd het examen in, goed voorbereid. Anderen ook vol zelfvertrouwen, in de verwachting met minimale inzet het examen zonder probleem te halen. En er waren leerlingen die de eindexamens ingingen op hoop van zegen.
Hoeveel van deze leerlingen konden dit jaar examen doen op hun eigen niveau dankzij de onderwijskansenregeling?

Kwetsbare leerlingen

Niet iedere leerling begint op school met dezelfde uitgangspositie. Veel jongeren groeien op in armoede, zo ook op plekken waar Carmelscholen staan. Bijvoorbeeld in wijken met grote sociale en maatschappelijke problematiek. Voor sommige leerlingen is het al een topprestatie om überhaupt op school te verschijnen. Zonder ontbijt. Of zonder hun huiswerk te maken. Zonder een rustige plek thuis om schoolwerk te doen. Zonder ouders die je kunnen helpen. Zonder geld voor huiswerkbegeleiding. Of voor een laptop. 

Juist voor deze leerlingen ontvangen scholen extra financiële middelen uit de onderwijskansenregeling. Vooral de scholen in het praktijkonderwijs en de scholen met vmbo-aanbod. Met deze middelen kunnen onze Carmelscholen het verschil maken. Met concrete maatregelen voor deze leerlingen, zoals kleinere klassen, extra begeleiding, een huis(werk)kamer op school, meer zorgondersteuning en een broodnodig ontbijt. 

Dit is geen luxe. Dit is noodzakelijke en structurele ondersteuning ,die voor leerlingen het verschil maakt tussen zakken of slagen. Tussen geen diploma of toekomstperspectief. 

Onverwacht en ondoordacht

Tijdens een nachtelijke onderhandeling over de Voorjaarsnota besloten de coalitiepartijen deze regeling te schrappen. Of zij überhaupt wisten wie zij echt raakten met deze bezuiniging, vraag ik mij af. Is deze regeling geschrapt met hun volle bewustzijn en kennis van zaken? Dan is dit uitermate treurig. Omdat je natuurlijk leerlingen wilt helpen voor wie het behalen van een certificaat of eindexamen geen vanzelfsprekendheid is.

Teken de petitie!

De VO-raad zette terecht de overleggen met het ministerie stop. Je kunt niet praten over beter onderwijs, als je intussen de meest kwetsbare leerlingen niet verder wil helpen.
Wij zijn er als Carmel voor elke leerling, heel de leerling en alle leerlingen. Daarom roep ik iedereen binnen én buiten Carmel op: teken de petitie! Samen laten we de politiek weten dat deze bezuiniging onaanvaardbaar is.

Schrap de Onderwijskansenregeling niet. Geef iedere leerling een eerlijke kans.

Categorieën: Nieuws
Tags: Onderwijskansenregeling/ kansengelijkheid
Vertoningen: 262

Categorieën

  • RSS Expand/Collapse Nieuws (209)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Magazine (17)
  • RSS Expand/Collapse Jaarverslag (13)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Publicaties (7)
  • RSS Expand/Collapse Blogs (43)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Video's (0)

Tags

Carmel Magazine College van Bestuur Blog #stelling Kennis is maar de helft jaarverslag Ruimte in verbinding Karin van Oort Jan Kees Meindersma Kennismakingskatern Elies Schledorn Blog College van Bestuur College van Bestuur/ Blog/ Jan Kees Meindersma College van Bestuur / Karin van Oort / Blog Raad van Toezicht
Naar boven

Bezoekadres

Drienerparkweg 16
7552 EB  Hengelo (OV)

Postadres

Postbus 864
7550 AW  Hengelo (OV)

Telefoon

Telefoon: 074 - 245 55 55

Privacy statement

E-mail

Algemeen: [email protected]
Meer contactgegevens

LinkedIn Facebook YouTube
Inloggen
Naar boven