Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar
maandag 17 juni 2024
Vijftien jaar na de start is de samenwerking tussen de Universiteit Twente (UT) en Stichting Carmelcollege nog altijd springlevend. Bestuursvoorzitters Vinod Subramaniam (UT) en Karin van Oort (Carmel) maken de balans op en kijken vooruit.
Karin van Oort: “Vijftien jaar geleden was er nog een grote afstand tussen de onderwijspraktijk en de wetenschap. Veel docenten op onze scholen zagen niet hoe wetenschappelijk werk relevant kon zijn voor hun praktijk. Als gevolg daarvan vond onderwijsvernieuwing soms plaats op basis van onderbuikgevoelens en werden resultaten onvoldoende gemonitord. Dat is echt veranderd in de vijftien jaar dat de UT en Carmel samenwerken. Onze docenten hebben veel meer zicht gekregen op de praktijkgerichte toepassing van wetenschappelijke inzichten. Ze voelen zich ‘eigenaar’ van hun onderwijsontwikkeling en zijn veel meer datagericht gaan werken. En de data die daaruit voortkomen, zijn weer input voor de wetenschap!” Vinod Subramaniam: “Ik vind ook dat de wetenschap zich ook door echte vragen moet laten inspireren. Niet eerst met antwoorden komen en dan op zoek gaan naar de vraag; dat is de wereld op zijn kop! Je begint bij een vraag uit de praktijk, aan de hand daarvan leer je wat wel en niet werkt, dan ga je fijnslijpen, en zo kom je uiteindelijk tot praktische oplossingen, die leiden tot nieuwe inzichten en fundamentele vragen.” Vinod Subramaniam
Vinod: “De kracht zit erin dat we samen op reis zijn en voortdurend leren van elkaar. Veel samenwerkingsprojecten zijn weliswaar in eerste instantie gericht op het voortgezet onderwijs, maar het hoger onderwijs is niet wezenlijk anders. En dezelfde leerlingen die nu op school zitten, kloppen straks bij ons aan als student. Ook in het universitair onderwijs hebben we baat bij wat we in deze samenwerking ontwikkelen. Denk aan een training formatief evalueren, een traject voor toetsexperts: dat is in de hele onderwijsketen relevant.” Karin: “Doordat we elkaar zo makkelijk weten te vinden, kunnen we elkaar bovendien op allerlei vlakken versterken. We hebben bijvoorbeeld allebei belang bij rijk techniekonderwijs in de regio Twente. Daarom nemen we nu samen deel aan Techkwadraat, een Nationaal Groeifonds-project dat onlangs is goedgekeurd.”
Vinod: “Ik denk dat we een gedeelde verantwoordelijkheid hebben om het techniekonderwijs in Twente aantrekkelijker te maken voor meisjes en voor jongeren met diverse achtergronden. De studentenpopulatie hier is naar verhouding nog niet zo divers en daar wil ik graag verandering in brengen.” Karin: “Dan heb je het over kansengelijkheid en dat is zeker een thema voor de komende jaren. Op dit moment doen we al samen onderzoek naar wat brede brugklassen in het voortgezet onderwijs hieraan kunnen bijdragen. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Een andere wens is dat we binnen Carmel toe willen naar een vorm van lectoraat: een aantal docenten binnen Stichting Carmelcollege dat zich ontwikkelt tot lector. Ook dat krijgen we alleen in verbinding met de wetenschap voor elkaar. En voor mij betekent dat: samen met de UT. Want vijftien jaar samenwerking maakt dat we heel veel vertrouwen hebben in elkaars kunnen.” Lees ook de volgende artikelen uit deze reeks:
Publicatie: Digizine conferentie 'Onderzoek & onderwijs: leren van elkaar' Tekst: Suzanne Visser Fotografie Karin van Oort: Annabel Jeuring
Categorieën: Nieuws/ Uitgelicht Tags: Conferentie Carmel-Universiteit Twente/ Onderzoek & Onderwijs Vertoningen: 525