Carmel
LinkedIn Facebook YouTube
Open Search 
  • Menu
Open Search 
  • Carmel
    • Organisatie
    • Identiteit
    • Thema's
    • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws en publicaties
    • Carmel agenda
  • Scholen
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Sollicitatieproces
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Ontdek de kracht van Carmel
    • Loopbaanbeleid
    • Carmel Academie
    • Opleidingsscholen
    • Hybride professional
  • Intranet
  • Home
Close
  • Organisatie
  • Identiteit
  • Thema's
  • Contact
Carmel » Klachten

Klachten

(Ex)-leerlingen, ouders/voogden/verzorgers van een minderjarige (ex)-leerling, personeelsleden, een vrijwilliger die werkzaamheden verricht voor een van de scholen van de Stichting Carmelcollege, en/of een persoon die anderszins deel uitmaakt van de school kunnen klachten uiten over gedragingen en beslissingen (of het uitblijven ervan) van het College van Bestuur, de schoolleiding en iedereen die verder in en voor de school werkzaam is.

Het gaat hier onder meer om klachten over:

  • begeleiding van leerlingen
  • pedagogisch handelen
  • beoordeling van prestaties van leerlingen
  • seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten
  • communicatie tussen ouders en school
  • straffen, schorsen of verwijderen
  • ongelijk behandelen in gelijke gevallen
  • kwaliteit van het onderwijs
  • veiligheid op school
  • zorg voor hygiëne
  • inning van de ouderbijdrage
  • aanbieden van de wettelijk vereiste onderwijstijd.

Mocht zich op de school een klacht zoals hiervoor aangeduid voordoen, dan wordt deze op een passende manier behandeld. In de regel zijn klachten van eenvoudige aard en worden ze binnen de school tussen betrokkenen opgelost.  
Soms zijn er echter klachten die niet via die weg kunnen worden opgelost. Deze worden dan eerst voorgelegd aan de schoolleiding. Als deze eerste behandeling, in de waarneming van de klager, ook niet leidt tot een bevredigende oplossing van de klacht, dan kan de klager zich wenden tot de centrale directie of rector. Deze neemt vervolgens een beslissing. De klager kan zijn klacht overigens altijd gedurende de behandeling van de klacht door de school voorleggen aan de klachtencommissie.

Klachtenregeling Stichting Carmelcollege
In de Klachtenregeling Stichting Carmelcollege is vastgelegd hoe Carmel omgaat met klachten. De regeling ligt ter inzage op het schoolsecretariaat. Ook kan via het schoolsecretariaat een exemplaar worden opgevraagd. 

Klachten die volgens wet- en regelgeving een eigen rechtsgang kennen vallen hierbuiten. Dat zijn:

  • Beroepsschriften tegen een opgelegde maatregel voor een examenonderdeel: indien een leerling zich schuldig heeft gemaakt aan een onregelmatigheid bij het eindexamen en betreffende deze leerling een maatregel is genomen, kan deze in beroep gaan bij de Commissie van Beroep inzake onregelmatigheden eindexamen. De procedure en het adres van de Commissie van Beroep staan vermeld in het Programma van Toetsing en Afsluiting en het Examenreglement die aan het begin van het schooljaar aan de examenkandidaten worden uitgereikt.
  • Rechtpositionele sancties jegens medewerkers: voor deze beslissingen gelden de bepalingen in de vigerende CAO-VO.
  • Medezeggenschapsconflicten: deze zijn op grond van de Wet Medezeggenschap op Scholen voorbehouden aan de Landelijke Commissie voor Geschillen WMS.

Heb je klacht? Dien deze dan schriftelijk in ter attentie van het secretariaat van de klachtencommissie, via postbus 864, 7550 AW in Hengelo.

Vertrouwenspersoon
Binnen de scholen van de Stichting zijn (interne) vertrouwenspersonen aangesteld voor leerlingen en/of medewerkers. Hier kan men terecht met meldingen of klachten over agressie en geweld (bijvoorbeeld van scholieren, ouders of medewerkers), seksuele intimidatie, pesten en/of discriminatie.

Interne vertrouwenspersoon
Onze scholen hebben voor leerlingen en medewerkers minimaal één interne vertrouwenspersoon.  De rol van de in de klachtenregeling vermelde vertrouwenspersoon is voornamelijk toegesneden op begeleiding van de leerling bij ongewenst gedrag van een medewerker jegens een leerling. Dit geldt ook voor het protocol seksuele intimidatie van de Stichting.

De namen van de vertrouwenspersonen staan vermeld in de schoolgids.

Externe vertrouwenspersoon
Daarnaast biedt Carmel haar medewerkers de mogelijkheid een externe vertrouwenspersoon te benaderen. Een beroep doen op een externe vertrouwenspersoon is van belang in die gevallen waarin de waarborging van de belangen van medewerkers (mogelijk) in het geding zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld situaties waarin een medewerker zelf verdachte is van seksuele intimidatie, agressie en geweld jegens een leerling van de school.

De externe vertrouwenspersoon voor medewerkers van Stichting Carmelcollege is Caroline van Zoelen. Zij is bereikbaar via e-mail: c.van.zoelen-freij@humancapitalcare.nl (werkzaam op maandag, dinsdag en donderdag) of telefonisch via 06 221 665 18. Of via het algemene telefoonnummer van HumanCapitalCare: 074-7500100 (van maandag t/m vrijdag).

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je contact opnemen met het projectbureau van HumanCapitalCare of met de vakgroepleider HR Stichting Carmelcollege via het algemene nummer van het Bestuursbureau: 074-2455555.

Naar boven

Bezoekadres

Drienerparkweg 16
7552 EB  Hengelo (OV)

Postadres

Postbus 864
7550 AW  Hengelo (OV)

Telefoon

Telefoon: 074 - 245 55 55

Privacy statement

E-mail

Algemeen: [email protected]
Meer contactgegevens

LinkedIn Facebook YouTube
Inloggen
Naar boven