Blog Karin van Oort, voorzitter College van Bestuur
donderdag 23 juni 2022
Het is de periode van de managementgesprekken, waarbij wij als College van Bestuur naar onze locaties toegaan om gesprekken met collega’s te voeren. Wat fijn dat dit weer kan! Alle managementgesprekken zijn opgebouwd uit een gesprek met de schoolleiding en een gesprek met mensen in de organisatie.
Op een maandagochtend gingen we naar Carmel College Salland. Fridse, lid College van Bestuur, mocht met de zorgcoördinator in gesprek over de zorgstructuur. Ik mocht in gesprek met Annemiek, een enthousiaste en bevlogen teamleider havo onderbouw, over zelfevaluatie en visitatie. Eens in de vier jaar nemen Carmelscholen hieraan deel. Het houdt in dat je als school eerst gezamenlijk een zelfevaluatie schrijft waarna collega’s van twee andere Carmelscholen jouw school bezoeken om mee te kijken wat zij daarvan terugzien. Ze vertelde mij over haar ervaringen hiermee.
De eerste stap was de zelfevaluatie. Annemiek regelde de organisatie ervan op haar locatie. Er zijn namelijk best veel mensen betrokken. De zelfevaluatie doe je niet alleen en je laat de eerste conclusies door je team en andere collega’s uit de organisatie lezen om feedback te vragen: herkennen zij wat je hebt geschreven of hebben ze nog aanpassingen? Carmel College Salland deed dit in een aantal werksessies. In verschillende feedbackrondes kwamen dezelfde vragen naar voren. Een van die vragen ging over het onderwerp burgerschap. Het gaat bij Carmel om burgerschap in het kader van ‘elke mens, heel de mens en alle mensen’. Collega’s vroegen zich af hoe zich dit verhoudt tot persoonsvorming en kwalificatie van leerlingen. Welke rol speelt burgerschap daarbij, hebben we hiervoor Carmelbreed beleid of is het misschien tijd om dit maken? Het is een mooi proces om dit soort vragen tijdens het traject van de zelfevaluatie naar boven te krijgen. Hierdoor krijg je scherp op welke onderdelen je de volgende stappen kunt zetten en waarin je je kunt doorontwikkelen. Annemiek gaf aan dat zij het hele traject heeft ervaren als een heel mooi leerproces.
Vervolgens mocht Annemiek de visitatiecommissie leiden bij Scholengroep Carmel Hengelo, locatie Het Twickel College in Hengelo. Wederom een mooie ervaring voor haar: hoe kun je aan de hand van wat er in de zelfevaluatie staat zo objectief mogelijk naar een school kijken? En hoe kun je je collega’s teruggeven wat je ervan terugziet? Na het lezen van zo’n zelfevaluatie ben je vooral benieuwd naar hoe alles vorm krijgt in de dagelijkse gang van zaken op school. De deelname van leerlingen in de visitatiecommissie vond ze fantastisch. Ook zij gaan mee op visitatie, en geven een terugkoppeling aan docenten en schoolleiding. De leerlingen trappen vaak af met hun verhaal, doen dat heel transparant en recht voor z’n raap. Ze vertellen gewoon wat ze hebben gezien en winden hier geen doekjes om. Het is behoorlijk uitdagend en het kost ze veel energie om een hele dag mee te kijken. Een punt van aandacht is dan ook om leerlingen nog beter te begeleiden in dat proces, zodat ze er alles kunnen uithalen voor zichzelf.
Ten slotte kwam het moment dat de twee andere scholen op visi(ta)t(i)e kwamen bij de school van Annemiek, de havo/vwo-locatie van Carmel College Salland. Ook dit was best even een heel geregel: welke lessen worden er bezocht, welke mensen nodig je uit voor de gesprekken, etc. En dan is het afwachten wat de visitatiecommissie teruggeeft. Annemiek was licht teleurgesteld: de commissie kwam niet met iets heel nieuws of verrassends. Maar, beseften we al snel: eigenlijk zou het raar zijn als de commissie wél iets totaal anders ziet dan jij over je eigen school schrijft. Het is een goed teken dat je alles goed in beeld hebt. De grote groep collega’s die bij de terugkoppeling aanwezig was, ging naar huis met nieuwe handvatten om het proces van onderwijzen in de school verder te verbeteren. Feedback waar ze wat mee konden.
Zoals wij als College van Bestuur tijdens de managementgesprekken een beeld krijgen van wat de collega’s op school precies doen, zo werd dat andersom ook ervaren. Een duidelijk beeld van wat wij nu eigenlijk doen en dat wij ook op de hoogte zijn van de besproken onderwerpen, was er niet. Voor ons als bestuur is het júíst een kers op de taart om, naast de gesprekken met de schoolleiding, diverse mensen te spreken en het over de dagelijkse praktijk te hebben. Met een tevreden gevoel gingen we aan het eind van de dag weer naar huis. Op naar de volgende school
Categorieën: Nieuws/ Blogs/ Uitgelicht Tags: Karin van Oort/ Blog/ Blog College van Bestuur Vertoningen: 1827