Blog Jan Kees Meindersma, lid College van Bestuur
vrijdag 27 oktober 2023
Op 1 oktober was het zover: mijn start als lid College van Bestuur bij Carmel. Wat heb ik al veel gezien en gehoord! Zo ontmoette ik afgelopen weken al veel collega’s en maakte ik kennis met een aantal Carmelscholen. Benieuwd naar mijn eerste indruk? Ik neem jullie graag mee.
Wat mij meteen opvalt is dat de lijfspreuk van onze grondlegger Titus Brandsma, ‘kennis is maar de helft’, terugkomt in de gesprekken over onderwijs. Ik zie gedrevenheid om onderwijs méér te laten zijn dan kennisoverdracht. Verschillende leraren legden mij goed uit hoe zij dit op hun school vormgeven. Met een grote variëteit aan onderwijsvormen: van praktijkhavo tot ecolyceum, en van eigen opdrachtkaarten tot projectonderwijs. Teamleiders lieten mij concrete voorbeelden zien op hun locatie. Gesprekken met schoolleidingen gingen over armoede, kansengelijkheid en doorstroommogelijkheden. Het belang van het kind, de leerling, staat bovenaan in Carmelscholen. Dat voel je en zie je. Dat tekent Carmel, met haar missie ‘elke mens, heel de mens en alle mensen’. Deze missie bindt ons en creëert een eenheid.
Tegelijkertijd zie ik grote verschillen tussen scholen, maar ook tussen teams. Soms zijn de verschillen bewuste keuzes, soms lijkt het meer historisch bepaald. De regio waar een school staat, kan een logisch onderscheid veroorzaken. Een mooi actueel voorbeeld is hoe iedere locatie omgaat met het gebruik van mobiele telefoons. Sommige scholen gaan het gebruik van mobieltjes in de school volledig verbieden. Met steun van de medezeggenschaps- en leerlingenraad. Andere scholen kiezen ervoor om enkel de mobiel in de klas te verbieden. Wat is beter? Wat helpt de leerling het meest? Wat houdt in de praktijk stand? Ik vind het mooi om te zien dat die verscheidenheid er is en kan zijn. Dat scholen dit soort keuzes maken in samenspraak met het team, ouders en leerlingen. Carmel kenmerkt zich door deze prachtige verscheidenheid. Waar zichtbaar ruimte is om eigen keuzes te maken. De eenheid van Carmel zie ik terug in het gedeelde beeld van wat belangrijk is in het onderwijs aan onze leerlingen.
Valt er nog wat te verbeteren met elkaar? Zeker. Sommige zaken zijn niet locatie-, team- of regiogebonden. Daar waar we op een gelijke manier kunnen werken, wat tijd en geld bespaart. Met Samen Slimmer zetten we hier al stappen in. En hoe mooi zou het zijn als het ons lukt om de verscheidenheid aan pareltjes in het onderwijs met elkaar te delen? Dat leerlingen op andere Carmelscholen kunnen profiteren van de wijsheid en ervaring die op jouw school al een plek hebben. Laten we (blijven) leren van en met elkaar, zodat we de kracht van onze eenheid in verscheidenheid zo goed mogelijk benutten!
Categorieën: Nieuws/ Blogs/ Uitgelicht Tags: College van Bestuur/ Blog/ Jan Kees Meindersma Vertoningen: 819