vrijdag 13 juli 2018
Canisius heeft verschillende pijlers om zich als school te profileren. Naast dat de school een BYOD-school (Bring Your Own Device) is, tweetalig onderwijs aanbiedt en bekendstaat als volleybalschool, staan de landelijke olympiades ook hoog op de agenda. Jaarlijks strijden havo- en vwo-leerlingen van Canisius tijdens zogenaamde “olympiades” van verschillende vakken tegen leerlingen van andere scholen. Robin Kamperman, docent biologie en een van de coördinatoren van de Olympiadeschool, zorgt ervoor dat dit bij Canisius op de kaart staat.
‘Zelf zit ik sinds 2007 in het bestuur van de landelijke Biologie Olympiade. Sinds 2012 is Canisius Olympiadeschool, wat volgens het keurmerk van SLO inhoudt dat we aan minimaal vijf olympiades per jaar meedoen. We hebben met onze kleine school al gestreden op ruim tien verschillende olympiades, van exacte vakken maar ook geschiedenis en aardrijkskunde. Allemaal met hetzelfde doel: stimuleren van individueel talent. Je biedt leerlingen iets extra’s en ze werken aan 21e-eeuwse vaardigheden. Als mijn collega’s en hun leerlingen enthousiast terugkomen van een geslaagde olympiade, geniet ik. Het is voor mij net dat beetje extra naast lesgeven, samen écht bezig zijn met je vak. Dat vind ik leuk aan mijn baan.
Olympiades zijn bij uitstek geschikt voor leerlingen die voor een bepaald vak meer aankunnen dan gemiddeld. Maar dat betekent niet dat alleen leerlingen mee mogen doen die uitblinken in een vak. Bij een aantal vakken doet de hele klas mee en is de olympiade opgenomen in het curriculum. Zo is de wedstrijd bij aardrijkskunde bijvoorbeeld een verplicht onderdeel. De vragen zijn pittig, maar dienen perfect als voorbereiding op het eindexamen. Bij mijn eigen vak biologie probeer ik leerlingen te stimuleren om mee te doen door een competitie-element toe te voegen. Leerlingen die deelnemen krijgen een bonus voor het aantal punten dat zij scoren en deze telt mee voor hun volgende proefwerkcijfer.
Leerlingen zijn vaak bescheiden en niet iedereen staat graag op de voorgrond. Onze visie is dat meedoen belangrijker is dan winnen. Daarnaast mag je je talent laten zien, je mag uitblinken in een vak. Ga voor goud! Wat ik zo mooi vind, is dat je soms onderpresteerders boven zichzelf ziet uitstijgen. Zo heb je leerlingen die in de klas minder hoog scoren, maar door het competitie-element boven het maaiveld uitsteken. Ze komen erachter dat ze tóch goed zijn in een vak. Dit zorgt af en toe voor mooie inzichten.’
Intussen zijn leerlingen Fleur en Milou (17) uit 5 vwo aangeschoven. Milou deed vorig jaar mee aan de Geschiedenis Olympiade en de EUSO (voor exacte vakken): ‘Meedoen was echt superleuk! Het is eens wat anders en je kunt laten zien wat je allemaal hebt geleerd zodat je weet waar je staat. Bij geschiedenis moesten we een museum bestuderen, waar in de grote toets vragen over werden gesteld. Samen met iemand waar ik eigenlijk niet mee omging, was ik zó fanatiek aan het discussiëren! Door mee te doen kwam ik achter een paar cruciale dingen: dat ik toch niet zo van de bètavakken ben én dat ik mijn profielwerkstuk in de richting van de Amerikaanse geschiedenis wilde doen. Ik doe dit jaar weer mee!’ Fleur vult aan: ‘Ook leer je andere vaardigheden, zoals analyseren, oplossingsgericht werken en samenwerken. We leerden elkaar veel beter kennen.’ Robin: ‘Ik ben blij dat ze zo enthousiast zijn en dat het echt iets in werking zet. Dat maakt me trots!’
Wil je meer weten over de Olympiadeschool? Neem dan gerust contact op met een van de coördinatoren van Canisius: Robin Kamperman, locatie Almelo (r.kamperman@canisius.nl) of Gerbrand Wilbrink, locatie Tubbergen (g.wilbrink@canisius.nl).
Categorieën: Nieuws/ Uitgelicht Tags: Canisius/ Olympiadeschool/ 21-eeuwse vaardigheden Vertoningen: 2879