Stijn Sok, leerling vmbo 1, Pius X College, Rijssen
donderdag 11 mei 2023
Een nieuw verschijnsel: ChatGPT. Stel een vraag en je krijgt meteen antwoord. Vrijwel foutloos geschreven, al klopt de inhoud (nog) lang niet altijd. Is dit een hulpmiddel voor docenten en leerlingen of juist niet? Denken we nog zelf of gaan we knippen en plakken? Dat is de vraag voor het Carmelpanel, aan de hand van de stelling: 'Chatbots maken leerlingen lui'
Stijn Sok, leerling vmbo 1, Pius X College, Rijssen ‘Vorige week heb ik ChatGPT voor het eerst geprobeerd. Ik stelde in het Engels een vraag over de geschiedenis van Iran. Het antwoord kwam meteen, in goedlopende zinnen. Dat vond ik heel bijzonder. Je typt zelf één zin en je krijgt een heel verslag terug. En dat maakt lui. Stel, je moet een verslag maken. Daar ben je dan wel een paar avonden mee bezig. Nu hoef je alleen maar een zinnetje te typen. Ik weet niet of school daar iets tegen kan doen. Misschien moet je er dan als leraar extra vragen bij stellen, om uit te vinden wat de leerling zelf heeft gedaan. Zelf zou ik zo’n verslag van ChatGPT in elk geval niet zomaar inleveren. Ik zou echt heel goed checken of alles klopt.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Niki Kits-Polman
Categorieën: Nieuws/ Uitgelicht Tags: #stelling Vertoningen: 609