Veerkracht

Veerkracht

20 januari 2021

Maandagochtend startte ik de NT2-les met “Pip a Short Animated Film” over een hondje dat met tegenslagen te maken krijgt.
Daarbij stelde ik mijn ISK-leerlingen drie kijkvragen vooraf: wat is zijn droom, waarom is het moeilijk en wat doet hij als het moeilijk is?

Vol aandacht bekijken ze de video. Ik laat het verhaal in stukjes navertellen en maak de stap naar “veerkracht”. Ik laat een veer zien. Wat gebeurt er als je die induwt? Hoe zie je dat terug bij de hond?
Alle mensen hebben veerkracht. Ik vraag mijn leerlingen of dit herkenbaar voor ze is, wanneer had jij het nodig en voor welke droom wil jij hard werken?

Vallen en opstaan

Soms wil je iets heel graag, komen er tegenslagen (die pijn doen) en blijf je het toch proberen. Vallen en weer opstaan. Zoals de hond die fouten maakt op school en voor het examen zakt, maar later toch zijn droom waarmaakt en dus slaagt. 

Er ontstaat een mooi moment als een leerling het begrip veerkracht verbindt met haar eerste week op de ISK. Zij had tegen haar vader gezegd: “Papa, ik wil niet meer. Ik versta de mensen niet en alles is moeilijk.” Ze is toch naar school blijven gaan. “Ik ben niet perfect, maar word wel beter.”

Het gaat niet om perfect zijn, zeg ik, maar om weer opstaan en doorgaan. Blijven oefenen en proberen. Natuurlijk mag je een dag of een week balen, maar daarna moet je verder. 
Er zelf wat van maken. Hier iets opbouwen. 

Veerkracht omzetten in doelen

Ik benoem dat ze allemaal veerkracht hebben laten zien. Allemaal een land, familie, vrienden, schoolcarrière, sport, etc. achtergelaten en opnieuw moeten starten. Nu allemaal in de klas, dus niemand is onder een deken in een hoekje blijven zitten of gaan wachten (wat ik demonstratief uitbeeld). 

Daarna maak ik geleidelijk de overstap naar doelen. Wat wil je bereiken? Wat is jouw droom? 
Ik hoor dokter, werken in een winkel, stewardess, douane, rijk worden, rijbewijs halen en op het WK spelen. 

Doel als motivatie

Wat zit er tussen waar je nu bent en behalen van dat doel? Een aantal weet dat heel helder te verwoorden. Veel schooljaren, beter Nederlands leren praten, moeilijke boeken lezen, etc. 

Iets graag willen en het leven zijn geen constant stijgende lijn. Jullie leven niet, dat van mij niet, dat van niemand. Iedereen komt voor uitdagingen te staan. Weg omhoog, weg omlaag. Een doel kan helpen om jezelf te motiveren, om steeds weer op te staan. 

Ik hang onderstaande afbeelding aan het bord en geniet na. Wat is onderwijs toch mooi!


Lydia Nieman, docent ISK Gouda
 

Box typeimage-with-border
Box colorwhite
Box sizelarge
Tegel summary