Ons onderwijs: hoofd, hart en handen

Ons onderwijs: hoofd, hart en handen


Iedere dag nemen bijna 34.000 leerlingen deel aan het onderwijs op onze scholen. Circa 4.200 medewerkers werken dag in dag uit intensief samen om met elkaar en met onze leerlingen het best denkbare onderwijs te realiseren. Wij zien het als onze opdracht om onze leerlingen maximaal voor te bereiden op hun toekomstige plek in de samenleving. Het gaat dan om ‘heel de mens: hoofd, hart en handen’. Om een brede persoonlijke ontwikkeling van elke leerling, om socialisatie en om kwalificatie.
Volgens Carmeltraditie kiest iedere school voor een vertaling en invulling die het beste past bij hun eigen omgeving, kleur en situatie.

 

Kennis is (maar) de helft

Een school is méér dan schoolvakken, cijfers en cognitie. De woorden van de Karmeliet Titus Brandsma 'Kennis is (maar) de helft', zijn op veel Carmelscholen een begrip. Ze staan symbool voor onderwijs waarin aandacht is voor ontplooiing in brede zin. Binnen Carmel is onderwijs vooral ook vorming – een proces waarin de hele school, leerlingen en leraren, schoolbestuur en ondersteunend personeel, betrokken zijn.

 

Aandacht voor waardengericht leren

We stimuleren leerlingen en medewerkers tot nadenken over zichzelf, anderen, de relaties tussen mensen, hun verschillen en achtergronden. Zodat ze in staat zijn hun eigen mening te vormen op basis van een afgewogen oordeel. Alle Carmelscholen geven expliciet de ruimte aan waardengericht leren. Dat kan op allerlei manieren concreet in een Carmelschool zichtbaar worden: tijdens de lessen levensbeschouwing, in bijeenkomsten en projecten, in sociale vaardigheidsprogramma’s, maar ook in de dagelijkse gesprekken tussen leerlingen en collega’s.

 

Samen werken aan 21e-eeuws onderwijs

Hoe bereiden we onze leerlingen het beste voor op een toekomst die we nog niet kennen? Welke kennis en vaardigheden hebben zij nodig in onze snel veranderende maatschappij? Kennis delen, maatwerk en gepersonaliseerd leren zijn voor ons geen loze modekreten, maar onmisbare werktuigen in onze ontdekkingsreis naar onderwijs dat het beste aansluit bij iedere leerling. Ons LiFo-model bijvoorbeeld, brengt onderwijs op maat écht dichterbij. En intussen werken collega’s binnen én buiten Carmel samen aan razend interessante projecten, in professionele leergemeenschappen, netwerken etc. Het borrelt volop in onze Leerlabs, Geo Future Schools  en Olympiadescholen, om maar eens enkele voorbeelden te noemen. Dit maakt werken bij Carmel bijzonder, zelfs op een ‘gewone’ dag.
 

TIP: Laat je inspireren door hartverwarmende verhalen uit ons onderwijs!

Box typeimage-with-border
Box colorblue
Box sizelarge
Tegel summary