Wat wij zien in 2025: medewerkers en leidinggevenden

7 september 2020

Ook in onze HR-visie, -beleid en de speerpunten die eruit voortvloeien zijn onze kernwaarden belangrijke richtingaanwijzers. De ontwikkelingen die we in en voor het onderwijs voor ogen hebben vragen om de juiste ondersteuning van en met onze medewerkers. Hun handelen (vanuit onze kernwaarden, gericht op onze doelen en ambities) is voorwaardelijk voor het realiseren van goed onderwijs aan onze leerlingen. Het krachtig samenwerken in ons solidaire verbond vraagt om meer uitwisseling tussen en meer verbinding met elkaar. De verbetering van de kwaliteit van deze verbinding leidt de komende jaren tot personele vraagstukken.

 

Onze medewerkers en leidinggevenden zijn betrokken, bevoegd en bekwaam, en dragen bij aan het realiseren van onze doelen.

Medewerkers en leidinggevenden: samen op weg naar een lerende, professionele cultuur

We gaan verder groeien in het realiseren van de lerende, professionele cultuur waarin we handelen vanuit betrokkenheid, betrouwbaarheid, respect en zorg voor elkaar en de gemeenschap.

De bewegingen die we al hebben gemaakt zetten we voort. We blijven investeren in leergemeenschappen en in opleidingen en scholing voor medewerkers en leidinggevenden. We gaan daarmee door. Op deze manier kunnen we de talenten binnen onze organisatie optimaal benutten.

 

We stimuleren creativiteit en flexibiliteit. We hebben niet alleen groot vertrouwen in de talenten van leerlingen, maar ook in die van onze medewerkers. Initiatief nemen, eigenaarschap, verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen horen daarbij.

 

We willen een professionele schoolcultuur zien waar erkenning en waardering is voor de onderwijsprofessional, de ondersteuner en de leidinggevende. Een cultuur waarin alle medewerkers samen leren en werken aan het realiseren van de gezamenlijke doelen en aan het voorleven van de vaardigheden die onze leerlingen nu en straks nodig hebben.

Leren & ontwikkelen centraal

Carmelonderwijs is expliciet gericht op de ontplooiing van elk mens, heel de mens en alle mensen. We werken vanuit het waarderend perspectief voor iedereen waarbij continue ontwikkeling centraal staat, zodat we ons zo goed mogelijk voorbereiden op de vraagstukken van de toekomst. Wat voor onze leerlingen geldt, geldt ook voor onze medewerkers: we leren een leven lang, we ontwikkelen ons continu (vanuit brede vorming) omdat de toekomst dat van ons vraagt, en omdat het hier en nu dat van ons vraagt. Actief betrokken zijn bij je eigen leerproces en je verantwoordelijk te voelen voor je eigen ontwikkeling draagt bij aan dat leren. Vanuit het gedachtengoed van gedeeld eigenaarschap zijn onze medewerkers verantwoordelijk voor hun eigen continue leer- en ontwikkelproces én wordt hierbij gestimuleerd, gefaciliteerd en gesteund door de leidinggevende.

We hebben expliciete aandacht voor de opleiding en bevoegdheden van ons onderwijzend personeel. Samen opleiden en professionaliseren wordt de norm, bijvoorbeeld in de vorm van opleidingsscholen.

Ruimte en verantwoording

Elke Carmelmedewerker heeft en neemt professionele ruimte en legt verantwoording af over de resultaten van zijn werk, zijn bijdrage aan de realisatie van de organisatiedoelen en over zijn eigen leerproces. Leren, feedback, eigenaarschap en verantwoording (afleggen) zijn vanzelfsprekend.

We voelen ons samen verantwoordelijk voor de vraagstukken in onze organisatie en de uitdagingen daarbij. We dragen bij vanuit verschillende perspectieven en met de inzet van verschillende talenten. De leidinggevende draagt bij aan het creëren van geleide ruimte voor het leren. Het (laten) creëren en (laten) benutten van professionele ruimte is een belangrijk thema binnen het leiderschap. Professionele ruimte verwijst naar de mogelijkheden van de medewerker om invloed uit te oefenen op de inrichting en ontwikkeling van het onderwijs, op collega’s en werkprocessen. Dit is op te vatten als het tonen van leiderschap. Professionele ruimte is dus niet alleen een ‘recht’ dat door de leidinggevende aan de medewerker moet worden over gelaten, maar vereist ook dat onze medewerkers die ruimte nemen en daarover verantwoording afleggen.

Verdere versterking van leiderschap

De manier waarop leiderschap vorm krijgt, heeft invloed op het realiseren van onze missie en opdracht. Als we eigenaarschap en verantwoordelijkheid willen stimuleren, vraagt dat om een passende stijl van leidinggeven. Gespreid leiderschap past goed bij onze visie. Het formele leiderschap is nog steeds belegd bij de leidinggevende, echter neemt ieder binnen zijn eigen rol en binnen een bepaalde situatie een bepaald soort leiderschap op zich. Gespreid leiderschap zien we als kenmerk van een team dat elkaars expertise bundelt en daarvan gebruikmaakt bij het behalen van gemeenschappelijke doelen. Het kan van situatie tot situatie verschillen wie op welk moment initiatief neemt en hierover op een later moment verantwoording aflegt.

Om het leiderschap van leraren in scholen te versterken werken we bijvoorbeeld met teacher leadership.

 

Leidinggevenden zetten constructieve vormen van leiderschap in. Gespreid leiderschap maar ook situationeel leiderschap dragen bij aan het versterken van professionele ruimte in onze professionele cultuur; afhankelijk van de ontwikkelingsfase van het team en de medewerker. Onze leidinggevenden zijn tenminste in staat om situationeel leiding te geven.

 

Speerpunten

Wat zien we?

Samen op weg naar een lerende, professionele cultuur. We dragen bij aan het realiseren van de organisatiedoelen, nemen daarvoor initiatief, voelen ons verantwoordelijk en leggen verantwoording af. We zijn aanspreekbaar en willen leren met en van elkaar.
Versterken van de professionele ruimte.

Naast het formele leiderschap nemen medewerkers leiderschap op taak en vanuit rol.

Meerdere personen nemen leiderschap op zich in een bepaalde situatie.

Leren & ontwikkelen centraal.

De Carmelmedewerker voelt zich verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces, is actief en doet voorstellen.

Leidinggevenden stimuleren en faciliteren leer- en ontwikkelprocessen.

Ruimte en verantwoording. Medewerker en leidinggevenden ervaren ruimte om invloed uit te oefenen op de inrichting en ontwikkeling van het onderwijs en werkprocessen.
Verdere versterking van leiderschap.

Leidinggevenden zetten vormen van leiderschap in zoals situationeel en/of gespreid leiderschap.

Carmelleidinggevenden zijn in staat om verschillende vormen van leiderschap toe te passen.



HR-vraagstukken

Op basis van analyse van (externe) ontwikkelingen en vergezichten, en vanuit bovenstaande pijlers en ambities werken we aan HR-vraagstukken binnen een drietal kernthema’s.

 

Arbeidsmarkt en werkgelegenheid

Er wordt toenemende krapte voorspeld op de arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel. De ramingen laten zien dat deze tekorten zich vooralsnog concentreren op een aantal vakgebieden. Dit personeelstekort wordt versterkt door de trend dat de beroepsbevolking in het algemeen en ons personeelsbestand in het bijzonder vergrijst. Dat geldt niet alleen voor het onderwijspersoneel maar ook voor de categorie leidinggevenden. Voor het realiseren van onze onderwijskundige ambities is het van belang dat we voldoende gekwalificeerde medewerkers vinden en binden. Hoe kom je aan de juiste medewerkers en hoe behoud je ze? En ook: hoe zorgen wij als werkgever dat we aantrekkelijk zijn en blijven?

We richten ons de komende periode op de volgende speerpunten:

 

  • Employer branding: we ontwikkelen een aantrekkelijk werkgeversmerk en we zorgen ervoor dat Carmel aantrekkelijk is voor potentiele werknemers.
  • Recruitment: onze werving- en selectieactiviteiten en-procedures zijn zodanig ingericht dat ze aansluiten bij vraag en aanbod.
  • Generatief en inclusief werkgeverschap: we maken ruimte voor jonge collega’s en we proberen oudere collega’s te behouden. We zorgen voor wendbaarheid en flexibiliteit van organisatie en medewerker. We bieden kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Opleiding en voorbereiding op beroep: we stimuleren onze medewerkers tot brede inzetbaarheid (bijvoorbeeld via meerdere bevoegdheden). We organiseren c.q. faciliteren het leren op de werkplek.

 

Speerpunten

Wat zien we?

Employer branding en recruitment.

Een groeiende belangstelling voor werken bij Carmel.

Er is een goede snelle match tussen vacature en kandidaat.

Generatief en inclusief werkgeverschap.

We hebben beleid en concrete activiteiten ontwikkeld om jonge èn oudere collega’s te behouden.

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen een eerlijke kans op volwaardig werknemerschap.

Opleiding en voorbereiding op beroep.

Duale opleidingstrajecten, opleidingsplaatsen binnen alle scholen.

Nauwe afstemming met beroepsopleidingen.

Hybride trajecten.

 

 

Vitaliteit en inzetbaarheid

Onze medewerkers zijn betrokken en vitaal en vinden het fijn om bij Carmel te werken. Onze focus ligt op het versterken en vergroten van de vitaliteit van medewerkers, ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. We richten ons de komende periode op een aantal speerpunten om de de fysieke en mentale gezondheid van medewerkers te bevorderen zodat hun inzetbaarheid verbetert of op peil blijft:

  • Gezondheid: we stimuleren onze medewerkers om verantwoording te nemen voor hun fysieke en mentale gezondheid.
  • Werkplezier: we dragen vanuit onze rol bij aan zingeving en betekenisvol werk van medewerkers.
  • Mobiliteit: we faciliteren de inzetbaarheid en mobiliteit van medewerkers.
     

Speerpunten

Wat zien we?

Versterken, vergroten en stimuleren van de fysieke en mentale gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers.

Eigenaarschap voor gezondheid bij alle medewerkers.

Het is onderwerp van gesprek in tenminste elke gesprekkencyclus.

Bijdragen aan zingeving en werkplezier.

Onze medewerkers ervaren dat ze nuttig werk doen en hebben het naar hun zin.

Faciliteren van de inzetbaarheid en mobiliteit van medewerkers.

Er is duidelijk beleid dat de medewerkers ondersteunt bij mobiliteitsvragen.

 


Ontwikkeling en professionalisering

We hebben behoefte aan bekwame en bevoegde medewerkers. We gaan uit van een ontwikkelingsgerichte grondhouding. Voor onderwijzend personeel betekent dit dat een bevoegdheid geen eindpunt is, maar een markeringspunt in de ontwikkeling van de leraar als professional. Het onderwijsondersteunend personeel kan rekenen op een passend scholingsaanbod dat tegemoet komt aan hun persoonlijke ontwikkeling én tegelijkertijd ook past bij organisatieontwikkelingen zoals toekomstbestendige bedrijfsvoering. Leidinggevenden dragen bij aan de lerende en professionele cultuur, wat betekent dat zij hun leiderschap ontwikkelen en hun leiderschap af kunnen stemmen op de ontwikkelbehoefte van de medewerker en de ontwikkelingsfase van een team. Door ruimte te bieden voor de professionele dialoog stellen we Carmelmedewerkers in staat het beste uit zichzelf te halen en betekenis te geven aan het begrip ‘lerende organisatie’. We brengen op die manier persoonlijke doelen en persoonlijke ontwikkeling in overeenstemming met organisatiedoelen en organisatieontwikkeling.

 

We motiveren onze medewerkers om te blijven werken aan persoonlijke ontwikkeling via de volgende speerpunten:

  • Permanente ontwikkeling: we faciliteren de permanente ontwikkeling van medewerkers zodat zij bevoegd en bekwaam zijn.
  • Professionele dialoog: we voeren het goede gesprek.
  • Loopbaanbeleid: we geven vorm aan een loopbaanbeleid dat zowel tegemoet komt aan ontwikkelingsbehoeften als aan ontwikkelingskansen (ontwikkelingsruimte).

 

Speerpunten

Wat zien we?

Bekwame en bevoegde medewerkers.

Alle medewerkers zijn bevoegd, voldoen aan de bekwaamheidseisen of werken hieraan binnen gestelde termijnen.

Onze medewerkers zijn voldoende toegerust voor de voor hun werk benodigde competenties.

Permanente ontwikkeling en loopbaanbeleid.

Medewerkers blijven werken aan hun eigen ontwikkeling.

Ons loopbaanbeleid komt tegemoet aan ontwikkelingsbehoeften.

Professionele dialoog.

Medewerkers en leidinggevenden dragen bij aan de lerende en professionele cultuur door samen te bewaken dat het goede gesprek wordt gevoerd.

Leidinggevenden kunnen hun leiderschap afstemmen op de ontwikkelbehoefte van de medewerker en de ontwikkelingsfase van een team.

Leidinggevenden geven ruimte aan leren en ontwikkelen.

Leidinggevenden zijn in staat op constructieve wijze feedback te geven op leren.

 

 

Box typeimage-with-border
Box colorblue
Box sizesmall
Tegel summary